måndag 14 juni 2010

Studentbuffé del 2: Focaccia med tomat, vitlök och rosmarin

Jag lånade en bild av Food Mayhem eftersom våra bröd såg ut att ha samma mamma

Jag hade aldrig bakat focaccia innan det skulle bakas till studentbuffén. Det kanske verkar vågat att satsa på oprövade kort inför en stor buffé. Vad gör man liksom om degen vägrar jäsa och allting resulterar i en plåt plat, degigt misslyckande? Det här tänkte jag inte alls på vid det tillfället, då verkade de som en toppen idé att baka stor, lite matigare focacciabröd som alla kunde bryta sig en bit av. Tur att jag inte alltid tänker praktiskt för bröden blev kanon förutom när jag höll på att rårbränna ytan av det ena bröden under grillen i ugnen men det räddades precis i sista sekund. Focaccia visade sig turligt nog vara superenkelt att baka. Verkligen barnsligt enkelt, och inga långa jäsningstider. Visst är långjäst bröd gudomligt men när man ska göra buffé för 50 pers så är det rätt skönt när brödet bara behöver jäsa i en halvtimme. Tricket är att inte snåla på olivoljan. Den gör att brödet får sin karaktäristiska smak och gör det dessutom löjligt saftigt. Så där så att man blir lite syndigt oljig om fingrarna när man har nypt en bit av brödet. Brödet är dessutom tacksamt på det sättet att man kan smaksätta det med i princip vad som helst och på så sätt göra det mer eller mindre matigt. Släng på grillade grönsaker och smulad fetaost innan gräddning och du har i princip färdiga mackor när det tas ut ut ugnen. Eller håll dig mer spartansk som jag i detta fallet och strö över lite örter och havssalt. Havssaltet tycker jag dock att du inte ska skippa oavsett vilken smaksättning du väljer, halva grejjen är kombinationen av saltkristallerna på ytan och den goda olivoljan. Kan vara det ultimata buffébrödet.

Focaccia med tomat, vitlök och rosmarin Ett plåtstort bröd

50g jäst
1 liter fingervarmt vatten
900g vetemjöl
0.5 dl olivolja
1 tsk salt

En näve färsk rosmarin
4-5 vitlöksklyftor
2 tomater
Flingsalt
Olivolja

Rör ut jästen i vattnet, rör i oljan och saltet. Arbeta i vetemjölet. Degen kommer att vara mer som en tjock smet än en vanlig bröddeg, alltså lösare än vad du är van vid när du bakar bröd. Arbeta degen några minuter och smörj sedan en plåt med höga kanter med en rejäl skvätt olivolja. Ös över degen på plåten och låt jäsa ungefär en halvtimme.

Grovhacka rosmarinen, skiva vitlöken tunnt och skär även tomaten i skivor. Strö över rosmarin, vitlök och tomat över brödet och tryck ner det något i degen. Strö över flingsalt och ringla över olivolja. Grädda i ugnen på 175 grader i ungefär 45 minuter.

3 kommentarer:

  1. Focaccia, det var åratal sedan jag bakade det! Ett tag gjorde vi ofta focaccia-pizza (snacka om hybrid...). Det är ju faktiskt otroligt gott. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  2. Jäste brödet en eller två gånger? Jag testar med en får vi se hur det blir!

    Tack för en välskriven blogg!

    SvaraRadera
  3. Annika: Focacciapizza låter som riktig comfort food, rukigt god botten :)

    Torsk på Lax: Jag såg att det blev lite otydligt, har ändrat det nu, men degen ska endast jäsa en gång. Smidigt! Tack för berömmet :)

    SvaraRadera