söndag 24 januari 2010

Serranolindad kycklingfilé fylld med dijon- och citronkräm

Kycklingfilé brukar jag oftast fylla med någon typ av ost, linda in i skinka eller bacon, bryna och sedan skicka in i ugnen. Som här. Men ibland kan man ju vilja göra lite utsvävningar från rutinen. De här kycklingfiléerna fylldes med en kräm som får smak av framförallt dijonsenap, vitlök och citron. För att det inte skulle bli alltför spännande nytt smög jag ner lite ost i krämen och lindade till sist in paketet i skinka. Men krämen kan definitivt få ersätta ost fler gånger framöver. Just det, ugnsmomentet fick jag hoppa över eftersom jag saknar ugn för tillfället, resultatet blev bra även i stekpanna med lock men för dig med ugn rekommenderar jag att använda den. Ugnen är oslagbar för saftiga kycklingfiléer.

Serranolindad kycklingfilé fylld med dijon- och citronkräm 2 personer

2 kycklingfiléer
4 msk crème fraiche (fullfet)
2 tsk dijonsenap
0.5 citron
1 vitlöksklyfta
0.5 dl finriven parmesanost
1 krm timjan
1 tsk honung
salt
peppar
2 skivor serranoskinka (går att byta ut mot valfri lufttorkad skinka)

Finriv vitlöken och skalet från citronhalvan. Blanda samman vitlöken, citronskal, parmesan, dijon, crème fraiche, timjan och honung till en kräm. Pressa i saften från citronen och smaka av med salt och peppar.

Salta och peppra varje kycklingfilé. Skär sedan en ficka i varje filé och fyll med krämen. Linda en skiva skinka runt filén så att fickan med fyllning täcks av skinkan.

Bryn kycklingen i lite olja och lite smör, börja steka med skinkskarven neråt så att den fäster litegrann. Bryn filéerna runtom tills de har fin färg och låt dem sedan gå färdigt i ugn på 185 grader.

Vi åt kycklingen med latmanstillbehöret bönsallad, absolut skönast när man saknar spis och ugn. Dagen till ära dressad med en dressing på olivolja, dijon och citron för att matcha kycklingen.

3 kommentarer:

  1. Låter gott - måste testas! Jag åt fylld kyckling med basilika- och vitlöksost. Gott det med!
    //Ia

    SvaraRadera
  2. Ia: det tycker jag att du ska göra! basilika och vitlöksost är en god klassiker :)

    chantie: låt inte så förvånad;)

    SvaraRadera