söndag 31 januari 2010

Skaldjursspagetti med avokado och vitt vin


Jag köpte en djupfryst skaldjursmix bestående av bläckfisk, räkor och blåmusslor till pangpris häromveckan. Kanske inte världens roligaste produkt och definitivt inte jämförbar med färska skaldjur men den här pastan blev riktigt god. Inspirationen fick jag från den godaste skaldjurspasta jag någonsin ätit, en pasta på restaurang Italiano i Stockholm. Det är ett riktigt geni att använda avokado som bas i pastasås, fungerar lite som grädde och gör pastan krämig och dessutom grön och go'.
Skaldjursspagetti med avokado och vitt vin
2 stora portioner, 3 mellan eller 4 små portioner
spagetti
1 liten gul lök
1 vitlöksklyfta
1 mogen avokado
2 dl vitt vin
500g skaldjur
1 lime
salt
peppar
Hacka de båda löksorterna fint och fräs långsamt i en skvätt olivolja. Kärna ur och tärna avokadon. Tillsätt avokadon i löken och häll över vinet. Låt alkoholen puttra bort och mixa sedan såsen slät med en stavmixer.
Tillsätt skaldjuren i såsen och låt dem bli genomvarma - se upp så att de inte blir sega! Smaka av med salt och rikligt med svartpeppar. Pressa över lime och blanda sedan såsen med nykokt spagetti. Jag går emot italienarnas bestämda uppfattning om att skaldjur och parmesan inte går ihop, jag äter skaljurspastan med parmesan på toppen!

3 kommentarer:

  1. Verkar supersmaskigt! Kan nästan inte bli fel med de ingredienserna, mm redan hungrig för lunch.

    SvaraRadera
  2. Detta lät jättegott! Skulle nog också toppa med lite färsk parmesan!
    // Ia

    SvaraRadera
  3. Detta måste jag nog ta och prova!

    SvaraRadera