onsdag 6 januari 2010

Thailändsk matlagningskurs


Idag är sista dagen på Koh Lanta, Thailand. Jag kommer att sakna thaimaten något så enormt, därför bestämde jag mig för att en snabbkurs och laga några maträtter. Jag har gått två snabbkurser tidigare år men den här hade jag inte provat på. Den söta damen på bilden ovan var min lärare och det visade sig att jag var den enda eleven för dagen. Det var väl inte precis världens mest pedagogiska sessionen jag har varit med om men det var otroligt fina råvaror, maten smakade utmärkt och Rosie, läraren gjorde att jag hade en riktigt trevlig förmiddag.

Detta var produkterna av dagens lektion:

Min favorit bland de thailändska förrtterna: Tod man pla, friterade fiskkakor gjorda på Baracuda, röd currypasta, keffirlimeblad, strimlade gröna bönor, fisksås, ägg och socker. Dippas i plommonsås eller sweet chili.


Yam roam mit talay, skaldjurssallad gjord på blancherade skaldjur som slungas tillsammans med lök och tomater i en typiskt thailändsk dressing gjord på fisksås, socker, lime, koriander, vårlök och birdseye chili - den starkaste av de thailändska chilisorterna. Jag använde bara en tredjedel av chilimängden som Rosie ordinerade, det räckte bra för mig. De flesta thailändska salladerna bygger på balansen mellan den syrliga limen, det söta sockret och den där extra umamidimensionen fisksås. Jag älskar det.

Gul curry med Baracuda. Hemgjord currypasta (som jag tyvärr inte fick vara med och göra) och kokosgrädde. Babyäggplantor, baracudakuber, limeblad och strimlad, mild chili. Krämig, len och aromatisk. Namnam.
Dessutom gjorde vi räkor med vitlök och peppar som jag inte fick någon bild på. Det är räkor som friteras utan frityrsmet tillsammans med mortlad vitlök och svartpeppar samt socker och fisksås. När man beställer den rätten på restaurang får man ofta en wokversion där vitlöken och pepparn är blandad med oystersås. Frågan är om jag inte gillar den versionen snäppet bättre. Men även denna slank ner, jag älskar allt med jätteräkor och vitlök!
När jag kommer hem och har provlagat dem en gång till kan jag förmodligen blogga mer utförliga recept.

1 kommentar:

  1. Jag har varit alldeles för dålig på att kommentera här inne, men jag har nog läst det mesta du skrivit sedan ni kom till Thailand. Vad kul med en matlagningskurs! ser fram emot att läsa mer.

    SvaraRadera