torsdag 14 januari 2010

Thaibuffé

Jag har en storslagen måltid från Thailand obloggad. Näst sista middagen hade vi bokat bord på eleganta Layana Resort. Restaurangen serverar ett något modernare Thailändskt kök än det man serveras på strandrestaurangerna och vi brukar unna oss en middag där när vi är på Koh Lanta. Denna kväll visade det sig att restaurangen erbjöd en buffé med traditionella thailändska rätter. Buffén var uppdelad på olika stationer: Soppa, sallader, fritering/ångkokning, grill och curry. På stationerna stod det kockar och lagade allting live, därmed var allting pinfärskt. Det mesta smakade otroligt gott men som vanligt när det gäller mig och buffé så visar jag total oförmåga till självkontroll och när måltiden är slut så sitter jag där med jäsande mage och förbannar fenomenet buffé. Men gott var det.

Nudelsoppan kräver sina tillbehör


Min absoluta favorit på hela buffén: Krabbollar friterade med ett skal av tofu. Krabban fick en nästan lite rökt smak. Jag tog om tre gånger.

Jag har ännu inte riktigt förstått mig på Thailändarnas förkärlek till spett med små bollar på. Dem gör bollar av allt: biff, kyckling, fisk, fläsk, räkor, tofu, rubbet! Fiskbollarna med lite fisksås och lime på smakade faktiskt lite gott. Jag ger dem det.

Salladsstationen med föredömligt små fat så att det håller sig fräscht. Papaysallad, paprika sallad med kycklingfärs kokt i kokosmjölk, larb gai - finhackat kycklingkött med fisksås, örter och chili...

...och framförallt den otippade favoriten lättfriterad skaldjurssallad. Fantastiskt gott!

Currystationen med gul, röd och grön currypasta. Man fick välja mellan kyckling, fisk, anka eller fläskkött och diverse grönsaker och kryddor. Min röda curry var faktiskt kvällens bottennapp, vet inte vad de hade gjort med den för den hade en mystisk bitter smak.

Efterrättsbordet är aldrig någon höjdpunkt på Thailändska buffér. Här fick jag möta ännu en ny mystisk liten kokosbaserad sak. En väldigt entusiastisk kock stod och stekte dem i ett stort järn med små kulformade nersänkningar. Jag gissar att det var sötad kokosmjölk blandad med ägg och lite mjöl toppad med tärnad morot och pumpa. Njae, ingen höjdare, jag höll mig till frukten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar