söndag 17 januari 2010

Brunchtips: Rue de Pont Nouveau





Vi går hyfsat ofta ut och äter brunch på söndagar. När man har ätit sig igenom några bufféer så blir man kräsnare och kräsnare. Nu räcker det inte med att bli förundrad över utbudet -"Wow, jag får äta huuur mycket jag vill av allt det här" - nu måste det finnas en viss kvalitet och jag tar hellre ett mindre utbud där allt smakar bra än en halvmedioker kavalkad av stekflott och burkmajonäs. Idag hittade vi en ny favorit: Rue De Pont Nouveau på Nybrogatan i Stockholm.

I den ljusa, fräscha lokalen finns den inte särskilt stora buffén men här smakar det mesta riktigt bra. Ett stort utbud av goda sallader; en rödbets- och chevresallad där rödbetorna är kokta till perfektion, smörstekt toast med kallrökt lax, pocherat ägg och hollandaisessås som var riktigt god. När ägget skars itu rann äggulan lydigt ut över laxen. En glasnudelsallad med handpillade räkor och jordnötter. En skagenröra som höjde sig över standardskagen med rejält med räkor, även dem handpillade, och ingen majjoöverdos. Det varma var väl den svagaste delen av buffén med kycklingvingar, ribs, äggröra och skivad korv (korven var godast!). Men å andra sidan hade man klokt nog valt att göra den delen relativt liten.

MEN. Nu är det ju så att Rue de Pont Nouveau har samma eminenta ägare som Tössebageriet och är en bistro kombinerad med bageri. Naturligtvis är det för efterrättsbuffén man ska äta brunch här. Tårtbuffén är himmelrike. Även orsaken bakom det magknipet jag har i skrivande stund.

För att upprätthålla en hälsosam illusion så inledde jag frossan med en liten skål fruktsallad som visade sig vara en av de godaste fruktsalladerna jag ätit. Granatäpplekärnor i fruktsallad is the shit.

Ja, ni ser själva...närmast i bild passionsfruktspaj toppad med chokladmousse

Bärcheesecake i tre lager, olika bär i varje lager.

Lemon Meringue pie som var fantastisk och en prinsesstårta som smakade som en riktig prinsesstårta ska smaka, det vill säga barnsligt gott och sjukt mäktig.

Ja helt fantastiskt gott var det faktiskt. 235 kronor kostade hela kalaset det tycker jag är riktigt prisvärt. Har man någon beställt en tårtbit på Tössebageriet så är man nog beredd att skriva under på studs (för er som inte har gjort det så kan jag meddela att tårtbiten ofta ger upphov till en obehaglig överraskning i kassan). För den som struntar maten och vill gå direkt på sockret så kan man käka endast tårtbuffén för 85:- om jag inte totalt missminner mig. Det, mina damer och herrar är ett fynd.

6 kommentarer:

  1. Oh, sweet jesus! Tack, tusen tack för tipset! Eller rättare sagt tipsen! Brunch och/eller tårtbuffé, hur ska jag kunna välja? Och hur ska jag kunna komma mig iväg utan störande inslag såsom barn....?

    SvaraRadera
  2. Vilket dilemma! Barn vill man ju inte ha med sig, då måste man ju slåss med dem små liven om tårtan och det riskerar att bli rätt ugly. Vi vet alla vad tårtor kan väcka inom oss...

    SvaraRadera
  3. Som Stockholmare i vardande suger jag åt mig som en svamp i en regntunna. Snacka om värdig sockerhalt efter ett sådant besök!

    SvaraRadera
  4. Hittade hit via Smaskens och hit återkommer jag. Brunchtipset ska jag ta med familjen till! Lycka till med köket!

    SvaraRadera
  5. Oj vad gott det ser ut. Det är definitivt snart dags för brunch i någon form snart!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  6. Mikaela: Sockervärdet var rätt värdigt ja, min käre far satt i soffan efter, han stönade och mumlade om tårtkoma...

    Annika L: Vad kul att du har hittat hit! Det tycker jag att du ska göra, kan inte tänka mig någon som inte skulle uppskatta denna brunch ;)

    Frk Dill: Pont Nouveau är definitivt en het kandidat om brunchbesök planeras inom kort. De pocherade äggen och bärcheesecaken rekommenderas starkt.

    SvaraRadera