söndag 10 januari 2010

Fördelar med köksutrensning

Ja det finns faktiskt vissa fördelar med att packa ner hela köket (förutom att ett splitternytt kök väntar i andra änden) nämligen att man får gå igenom alla kokböcker man har haft undanskuffade djupt inne i mörka köksskåp. Jag hittade flera guldklimpar igår.

En hel kokbok med bara recept för lergryta, just när jag blivit inspirerad av Lisa. Jag hittade dessutom själva Römertopfen i ett skåp, skamligt igendammad

En tunn, oansenlig bok som höll på att åka i sopsäcken upptäckte jag var en riktigt trevlig liten bok. Drinkar från förr och nu. Boken är indelad i decennier och listar sedan drinkar populära för just det årtiondet. På 40-talet var det tex. Singapore Sling som gällde och även den mystiska drinken "Between the sheets"....


Jag blev allra mest glad över att vi hittade pocketversionen av "Det Goda Franska Köket" som jag tillsammans med hundratals matnördar gott och suktat efter, efter Julie&Julia. Jag letade genast upp Boeuf Bourginon, nu kommer det bli ännu mer smärtsamt att vara utan kök!
I skattgömman fanns även Prinsessornas kokbok Del 1, 2 och 3. Gammal, gammal husmanskost. Men jag blev smått förfärad över receptet "Äkta Sköldpaddssoppa" vars ingredienslista innehöll 2 burkar sköldpaddskött. Jag tror jag håller mig till bourginonen.

1 kommentar:

  1. Jag hittade Prinsessornas kokböcker på loppis men de var dyra för det rätt dåliga skicket de var i. Lergryteboken har jag också hittat påloppis med medföljande gryta, köpte inte det heller mest för att jag inte orkade släpa på det, något jag ångrar nu.

    SvaraRadera