lördag 9 januari 2010

Kökslös, inte hopplös

Detta är ett inlägg som jag har dragit mig länge för att skriva. Men idag har jag tvingats inse fakta eftersom vi idag tömde hela köket: Jag blir kökslös under 4-6 veckor eftersom vi ska renovera köket. På onsdag kommer de och sliter ur rubbet. Hur mycket jag än glädjer mig åt att jag kommer att få laga mat i ett sprillans nytt och modernt kök så kan jag inte låta bli att sörja att jag inte kommer att få laga riktig mat på en månad. En smärre katastrof, inte bara för att jag driver en matblogg utan även för att jag kommer att få grav abstinens och livet vissa dagar kommer tyckas sakna mening. Men håll ut kära läsare, överge mig inte i mitt kökslösa tillstånd. Jag ska göra vad jag kan med min kokplatta och dessutom så lär jag bli expert på var man hittar Stockholms bästa sushi. Jag ska se till att bloggen hålls vid liv, om jag så ska bryta mig in i grannens kök.

Ikväll har jag sörjt vårt nerpackade kök över en bit teryakimarinerad tonfisk med mango- och avokadosalsa.

Mango- och avokadosalsa med cashewnötter 3-4 pers
Jag skulle gärna haft i litegrann av limeskalet också men både zestjärnet och rivjärnet ligger i botten av en flyttlåda
1 mango
1 avokado
0.5 gurka
0.5 röd chili
3 vårlökar
1 näve sugarsnaps
1 näve naturella cashewnötter
1 lime
1-2 tsk socker
salt
Skala och tärna mangon. Gör detsamma med avokadon. Dela gurkan och skär bort kärnorna i mitten, tärna sedan även gurkan.
Kärna ur och finhacka chilin. Strimla vårlöken.
Pressa limen i en liten skål och bland med sockret. Smaka av om det känns som en bra balans mellan sött och surt, tillsätt eventuellt mer socker.
Rosta cashewnötterna i en torr panna. stek sedan sugarsnapsen snabbt i lite olja och lite salt.
Blanda alla ingredienser och slå över dressingen. Smaka till sist av salsan med salt.

1 kommentar:

  1. Jag vet hur det känns. 2008, ett par månader före jul, rev vi ut vårt gamla kök och började renovera. Det var en påfrestande tid innan allt var utbytt och nytt och fräscht. Ibland var vi strömlösa. Ibland vattenlösa. Ibland var det en tålamodsprövande väntan på någon hantverkare som inte kom som lovat.
    Ha tålamod!

    SvaraRadera