lördag 23 januari 2010

Hängmörad oxfilé och franska ostar

Där har ni anledningen till den senaste tystnaden här på bloggen. Jag har skaffat extrajobb, naturligtvis ett matrelaterat sådant. Numer jobbar jag, framförallt helger, i en mataffär. 9 timmar igår och 9 timmar idag, nu är jag rätt mör. Idag slängde dem in mig som bambie på hal is bakom den manuella charkdisken. Tur att jag har ialla fall hygglig koll på diverse ostsorter, fiskar och kött. Så jag har ägnat dagen åt langa ut svenskt hängmörat kött, ostar i alla dess former och lax i mängder. Från att aldrig ha stått bakom en charkdisk tidigare har jag idag hanterat skärmaskiner, köttkvarnar och skurit kallrökt lax i lövtunna skivor (det är för övrigt skitsvårt!). Utmattande men otroligt roligt. Det bästa av allt är att jag får smaka a l l t i n g. Blev förälskad i en bläckfisksallad med ingefära, chili och sesamolja som vi säljer i lösvikt så den köpte jag med mig hem. Den passade bra som aptitretare innan den halv hummern som mamma hade på lut när jag kom hem. Bläckfisksallad och hummer var jag faktiskt värd, hårt arbetande kvinna som jag är.

3 kommentarer:

  1. Smart! Jag hade en kompis som extrajobbade i charken under studietiden och hon blev verkligen superduktig på mat och råvaror. Själv finansierade jag mina studier, i alla fall delvis, med att sälja möbler och tyger.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Ja, jag tycker att det är jätteroligt! :) Dock lite läskigt, man darrar lätt på handen när man skär upp hängmörad oxfilé för 6oo kr/kg med en kund med hökögon på andra sidan disken...;)

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt extraknäck! Fast hårt jobb, så klart. Kul, det önskar jag att jag hadehaft vett att göra.
    Sälv satt jag på Göteborgs-Postens prenumerationsavdelning och hanterade arga kunder vars tidning uteblivit...:(. fast det lär man sig en hel del av, det med ;).

    SvaraRadera