tisdag 26 januari 2010

Vietnaminspirerat snabbmarinerat fläsk

Ibland kan an planera en måltid i över en vecka, stå timtals i köket och omsorgsfullt tillreda denna planerade rätten. Så kommer den magiska första tuggan...och ja...det var väl inget speciellt. Större besvikelse står inte att finna i denna värld. Men så finns det de där tillfällena då man utan någon större inspiration eller entusiasm synar kylskåpet, ställer sig vid spisen (kokplattan) och så uppstår det någonting alldeles oväntat vid första tuggan. Ikväll behövde jag mat snabbt. I kylen fanns en fläskytterfilé (benfri kotlettrad). Jag plockade på mig några ingredienser som jag trodde skulle smaka bra med fläsket. Men som sagt så hade jag ingen tid att låta det ligga och marinera. Vad göra? Skiva köttet lövtunnt och släng i marinaden så tar det smak på nolltid. Låt det ligga och snabbmarinera medan du fixar tillbehöret sedan fräser du bara på fläsket blixtsnabbt innan servering. Eftersom jag hade bråttom så blev det enkelt wokad vitkål med oystersås honung men jag kan tänka mig att fläsket passar bra till t.ex. glasnudelsallad eller ris. En ny favorit!

Snabbmarinerat fläskkött 2 personer

250-300g fläskytterfilé eller fläskfilé
1 vitlöksklyfta
4 msk mörk soja
1 tsk risvinäger
1 tsk flytande honung
0.5 tsk sesamolja

Riv vitlöksklyftan fint och lägg i en skål. Slå över sojan och risvinägern. Tillsätt honungen och sesamoljan. Rör ihop till en marinad.

Skiva fläskköttet så tunnt du kan så att det fortfarande håller ihop i skivor. Lägg i skivorna i marinaden och låt marinera tills tillbehöret är fixat.

Ta upp fläskskivorna och fräs i en het panna någon minut på varje sida. När köttet stekt klart tillsätter du marinaden till pannan och häller direkt upp på serveringsfatet.

2 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt gott! Jag är imponerad över hur bra ni klarar er med en ynka liten kokplatta...

    SvaraRadera
  2. Jag gör mitt bästa! Mamma är inte så glad för oset som skapas i och med den uteblivna köksfläkten...men 6 veckor utan mer avancerad matlagning än mikring står jag inte ut med! ;)

    SvaraRadera