torsdag 8 oktober 2009

Serranolindad kycklingfilé med parmesan och fikonmarmelad

Just nu sitter jag och sörjer att jag inte fick någon bild på kvällens middag. Den var ju så fantastiskt god att jag sprang efter kameran för att föreviga den sötsalta pippin. Så när den lilla manicken vägrade vakna till liv såg jag det lovande blogginlägget flyga ut ur fönstret och vinka hånfullt till mig. Men nu tänkte jag trotsa kameran och slänga in en kort beskrivning av kycklingfilén, utan bild.

För den var inte bara ruskigt god utan också ruskigt enkel. Ta helt sonika en kycklingfilé och skär ett snitt i den så att det bildas en ficka. Bred på ett lager fikonmarmelad, jag använder St. Dalfour den är riktigt god med kraftig, bra smak av fikon.


Fyll sedan fickan med två sorters riven ost: Riktigt lagrad parmigiano reggiano och en lite krämigare ost men som fortfarande gärna är lagrad, jag använde en långlagrad cheddar. Fyll fickorna med så mycket ost som går i. Salta och peppra runtom filéerna och linda in dem i en skiva serrano eller någon annan lufttorkad skinka. Stek kycklingen några minuter på varje sida i en stekpanna med smör eller olja tills de får fin färg. Låt dem sen steka färdigt i ca 8-10 minuter i ugnen på 180grader.

Perfekt kombination av kontrasterande konsistenser; saftigt kyckling, krämig ost och krispig skinka. Perfekt kombination av smaker; salt ost och skinka, söta fikon och den milda kycklingen som rundar av hela kalaset. Och ja, det är precis så gott som du föreställer dig i din fantasi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar