fredag 1 januari 2010

Nyår i bilder


Dagen har varit lite seg. Hela området blev smått panikslaget då vi alla var utan vatten från klockan två igår natt till klockan tre i eftermiddags. Folk stod och hinkade vatten ur poolerna. Jag somnade utslagen på solsängen och vaknade helt borta. En typisk dagen efter. Jag har i alla fall lyckats klämma i mig resterna av den enkla men lyckade chokladtårtan som jag gjorde till efterrätt igår. Enklaste enkla: Jag gjorde dubbel sats av vanlig kladdkaka (antar att recept är onödigt) och innan jag hivade in den i ugnen strödde jag över 100g hackad mörk choklad och en näve hackade jordnötter. Viktigt är att nötterna är saltade. Mäktigt och gott.


Till huvudrättsgrillningen hade vi i uppgift att bidra med fisk och skaldjursspett. Tillgången till filéad fisk visade sig vara begränsad och min kära far hade inte lust (färdigheter?) att ställa sig och filéa en jätte-baracuda och jag har ännu inte under mitt 17-åriga liv hunnit förära mig kunskapen om hur man filéar dessa bjässar. Alltså fick vi hålla till godo med fryst filé av en fisk som affärsinnehavaren benämnde som Gali. I mina ögon såg det ut som en något större variant av Pangasius. Fisken, skuren i bitar, fick tillsammans med skalade jätteräkor marinera i limeskal, limejuice, chili, olivolja och massor av vitlök. Sedan träddes de upp på spett tillsammans med paprika och lök.


Förutom detta åt vi även den goda papayasalladen Som Tam som jag har skrivit om tidigare, kycklingspett, vansinnigt god tamarindsås och fried rice. Kanske inte den typiska nyårsmenyn men jag åt tills jag kände mig som en ballong och sedan åt jag lite till. Så gott var det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar