tisdag 19 januari 2010

Lyckat experiment: Bönsallad med avokado och blodapelsin



Ibland uppstår osedvanligt lyckade kombinationer. Hemma hos mig uppstår dessa ofta pga. att det ligger ensamma råvaror på gränsen till att förgås och skräpar i skafferiet. Råvaror som snarast måste räddas. När man har två eller kanske till och med tre sådana råvaror/ingredienser så kan man kombinera smaker som aldrig hade tänkt på aldrig. Idag var det precis så. Jag använder mig inte särskilt ofta av frukt i maten och jag inbillar mig att jag inte gillar det med några få undantag. Därför var det med viss skepsis jag gjorde det till min uppgift att rädda en liten blodapelsin i fruktkorgen. Dessuom fanns det en avokado som var i det perfekta mognadsstadiet. Ärligt talat så var det färgerna som gjorde att jag kopplade ihop de två från första början. Det intensivt blodröda med det bleka avokadogröna tilltalade mig så pass att jag beslutade mig för att slänga ner de två i en sallad. Och vilken tur att jag gjorde det! Inte bara vackert utan riktigt, riktigt gott. I med en burk vita bönor för att göra salladen lite matigare (och för att det är så gott med bönor) och lite tärnad gurka för att ge salladen lite knaprighet. För att jag inte skulle utmana min frukt-i-mat-skepsis alltför mycket så skar jag blodapelsinen i mycket små bitar för att man inte ska få en stor fruktbomb i munnen mitt i maten. Ett lyckat experiment, helt klart. Vi åt salladen till lime och tonfiskbiffar som får ett eget inlägg lite senare eftersom även dem blev riktigt goda.

Bönsallad med avokado och blodapelsin
1 blodapelsin
0.5 gurka
0.5 liten rödlök
1 mogen avokado
1 burk bönor (gärna stora vita eller cannellini)
1 krm socker
olivolja
flingsalt
svartpeppar

Skär av skalet och den vita hinnan innanför skalet med en vass kniv. Skär ut filéer ur apelsinen och skär sedan filéerna i små bitar.
Skär bort kärnhuset ur gurkan och skär den sedan i tärningar. Kärna ur avokadon och tärna sedan även den.

Finhacka rödlöken och skölj bönorna. Blanda samman alla ingredienser i en skål och ringla över en god olivolja. Smaka av med socker, salt och peppar.

2 kommentarer:

  1. Slurp! Ser ju jättemums ut faktiskt.

    Men imorgon blir det färdiglagad mat - shushi right? :D looking forward to meeting you pretty lady! (and eating sushi!)

    SvaraRadera
  2. Aha, nu vet jag varifrån jag fick inspiration till en god bönsallad häromdagen. Hos dig såklart!
    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera