lördag 7 november 2009

Rödvinsbräserat lammlägg med kålrabbibakelser

Idag vaknade jag bombsäker. Min vanliga velighet var som bortblåst, idag skulle jag helt enkelt åka till Hötorgshallen och köpa Lammlägg. Sen skulle jag bräsera dem i rödvin. Så var det bara. Och så blev det. Hos La Gazelle inhandlade jag tre stora lammläggsklubbor sen var det bara att åka hem och bräsera på.

Det här är restaurangmat för mig. Jag har serverats grymma lammlägg vid några tillfällen detta år. Det var dem jag hade i åtanke när jag satt på bussen hem från stan idag. Sådär sönderfallande möra köttklubbor med shockerande djupa smaker. Resultatet? Gott, verkligen gott. Men jag skulle allt bra gärna gå på praktik hos någon av stans bistros och se hur de får till det där perfekta köttet med sirapsliknande rödvinssås. Antar att en stor del av gåtan stavas tid, jag karaktäriseras tyvärr inte av tålmodighet. Men två timmar höll jag ut och för ett första försök är jag mer än nöjd och rekommenderar verkligen att ni provar, det är verkligen inte svårt!

Rödvinsbräserat Lammlägg med timjan för 3 hungriga personer
3 st lammlägg
salt
peppar
3dl rödvin
3dl vatten
1msk oxfond
2msk honung
2 vitlöksklyftor
3 kvistar timjan
2 morötter

Glaze

2msk mörk soja
1msk honung

Salta och peppra lammläggen runtom. Ta en stor, ugnstålig gryta och bryn läggen i smör på båda sidorna tills de fått fin färg. Du får nog bryna lite omgångar eftersom alla läggen inte får plats samtidigt.

Häll på vinet, vattnet, fonden, honungen, timjan, morötterna i slantar och pressa över vitlöksklyftorna. Sätt in grytan i ugnen på 150 grader. Det är nu det gäller att ha tålamod. Helst ska grytan stå inne runt 3 timmar, men 2 funkar också du får bara använda kniven för att ta loss köttet från benet (den blir nämligen överflödig vid längre tillagning).

Ta sedan ut grytan och lyft över läggen till en ugnsfast plåt eller form. Höj ugnsvärmen till 225 grader. Blanda glazen och pensla läggen. Sätt in läggen på den högre ugnsvärmen och låt de få fin yta i ca 15 minuter.

Under tiden silar du såsen ner i en kastrull. Koka upp såsen och red av med lite maizena.

Vi åt läggen med improviserade kålrabbibakelser som blev riktigt goda. Så goda att de förtjänar ett eget inlägg så mer om dem senare.


2 kommentarer:

  1. Tack för receptet. Det ska jag garanterat prova i helgen. Frågan jag ställer mig är hur det går om man vill göra flera.
    Hur tror du att de är om man gör dem tre + tre under dagen och sedan värmer dem på kvällen när man ska äta?

    SvaraRadera
  2. Antingen kan du ta en gryta där du får plats med flera lammlägg annars borde din taktik att göra dem i omgångar funka utomordentligt. De blir nog bara godare av att få stå några timmar i kylen och gotta till sig och sedan bli uppvärmda till kvällen :)

    SvaraRadera