onsdag 4 november 2009

Back on Track

Nu är jag tillbaka! Efter två omtumlande veckor i Tanzania. Min resa tillsammans med 19 klasskamrater går inte att beskriva. Vi satt allihopa på planet hem och suckade över att ingen av oss kommer att kunna besvara den ständigt återkommande frågan; Hur var resan?? Vi har sett så många olika djur, lärt känna så många nya människor och varit med om så många nya uppleveleser. En del fantastiska, en del mindre fantastiska. Man kan väl sammanfatta resan med ett ord; Oförglömlig.
Så. Åter till matbloggandet. Resan har väl inte varit någon höjdare på den kulinariska fronten med undantag av enstaka guldklimpar. Jag har svurit på att det kommer dröja lång, lång tid tills jag äter vitt bröd eller ris igen.

Ha överseende med att jag kanske är lite trögstartad i början nu efter uppehållet, jag känner mig lätt utmattad. Men till att börja kan jag ju börja med att bjuda på en av de ovan nämnda guldklimparna som jag åt på Zanzibar.

Nämligen en fantastisk tomatbaserad gryta med scampi och hummer. Den var grymt smakrik och serverades i ett stort snäckskal (dem vet hur dem ska charma turisterna) tillsammans med det för Zanzibar typiska Pilau-riset, fräst spenat och chapatibröd. På Zanzibar gör dem chapatin på annat sätt än i Indien, jag har ingen riktigt koll på hur men här är det mer pannkaksliknande med en segare, fuktigare konsistens. Gott var det vill jag lova. Nu sitter jag här i en tjock, stickad kofta och längtar tillbaka till värmen...men det är skönt att vara hemma också. Lite i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar