söndag 8 november 2009

En bringa värdig världens bästa pappa

Jag vet att det är väldigt många här i världen som har världens bästa pappa. Men jag undrar om min inte är liiite vassare än de andra. Åtminstone när han får mat han tycker om, då är han i sitt esse. Och bringa, det gillar han. Från oxe ska den komma och den ska vara rimmad och sedan bräckt. Till ska det serveras pytt på rotfrukter och en rejäl klick senapsgrädde. Då blir han lycklig, min pappa. Jag var inte heller så missnöjd, fast jag upptäckte att jag föredrar ren skånsk senap till framför senapsgrädden. Det känns lite onödigt att lägga ut recept på detta. Det är simpelt som en plätt och skulle du tveka så är det bara att slå upp Bonniers eller Vår Kokbok.
Såklart fick han lite efterrätt också. Det är ju det roligaste att göra ju! Ikväll blev det Päron-och kolapannacotta med karamelliserade nötter och en superenkel fransk chokladmousse med havssalt. Jag blev faktiskt nöjd med pannacottan trots att den skapades utifrån förutsättningen skafferirensning. Moussen är en gammal klassiker här hemma, simplaste simpla men godaste goda och faktiskt inte superonyttigt!

Nu börjar jag bli riktigt förtvivlad på mörkret och på min värdelösa kamera,
det som ser ut som en bajskorv på bilden är chokladmousse...bara för tydlighetens skull

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar