lördag 3 juli 2010

Sallad à la rivieran (aka Niçoise)

Idag när jag blundade och kände att till och med vindarna var varma så kändes det nästan som att jag satt på ett café på rivieran. Sånt här väder finns liksom inte i mitt schema för vad Svensk sommar är. Men underbart är det. Då kan man ju lika gärna passa på att äta mat som om manär på rivieran också.

Sallad Niçoise med färsk tonfisk

Färsk tonfisk
Vitlök
Citron
Olivolja
salt o peppar

Valfri sallad, jag gillar ruccola här
Rödlök
Kokta färskpotatisar
Goda svarta oliver (inga urkärnade blaskkopior här inte)
Sardeller
Ägg kokta tills gulan precis har stannat
God olivolja och balsamvinäger allternativt din bästa vinegrett

Skär tonfisken i ca 2 cm stora kuber. Skiva vitlöken tunnt och riv skalet av halva citronen, pressa ur saften och blanda med olivolja, vitlök och citronskal. Tillsätt salt och peppar. Marinera tonfisken i dubbla plastpåsar i 2-3 timmar.

Arrangera salladen på ett fat, en skål eller på tallrik. Skär rödlöken i tunna båtar och kvarta potatisarna, fördela över salladen. Strö över oliver och delade sardeller. Jag tycker att man ska vara generös med sardellerna eftersom det är så gott men se upp så att allt inte bara smakar sardell. Kvarta äggen och fördela även dem på salladen. Fräs tonfiskkuberna hastigt i en het panna. Det är verkligen bara fråga om minter, de får gära ha en rå kärna i mitten. Toppa salladen med tonfisken. Jag föredra att bara stänka över min godaste olivolja och ytterst lite balsamvinäger men det blir även gott med vinegrett om du har receptet på en god sådan. Salladen smakar allra bäst i 30-gradig värme.

1 kommentar:

  1. Så synkat, jag har gått och funderat på just denna kreation den senaste veckan. I'm gonna do it! :)

    SvaraRadera