tisdag 2 februari 2010

Rapport från matkaravan

Igår gick jag så äntligen en mataravan, något som jag har velat göra minst sagt länge. Temat var sydostasien trots detta gjorde vi en avstickare till Hötorgshallen för att smaka turkisk meze, grekiska oliver och sydafrikanska russin. Vandringen inleddes dock inne på OMI Foods på olofsgatan där vi fick smaka tofu med samma konsistens som bryllépudding smaksatt med sesamolja, hoisinsås och två sorters vårlök. Mycket gott , men jag hade föredragit en fastare konsistens på tofun. Vandringen avslutades ett stenkast därifrån på Asia Maret på Olof Palmes gata, så nog vi fick vår slev av sydostasien också. Tyvärr så blev jag rätt besviken på vandringen. Det var absolut inte dåligt men jag tyckte att nivån var lägre än vad de flesta av deltagarna verkade vara på. Vår kunniga guide var desvärre allt annat än lyhörd och en stor del av vandringen gick åt till att berätt om hans egna middagsbjudningar och vilka han är bäst kompis med av handlarna i Hötorgshallen. Det hade varit lätt att ta reda på lite mer om vilken nivå vi deltagare låg på matlagningsmässigt bara genom att ställa en så enkel fråga som "har ni varit i de här affärerna tidigare?". Jag vet redan att det är skillnad på italiensk basilika och thaibasilika och jag hade väl hoppats på att istället för att få tipset "när ni ska bjuda era italienska vänner på en caprese, gör för guds skull då inte misstaget att ta fel på thaibasilika och den italienska versionen" snarare få höra något i stil med "pröva att byta ut den traditionella italienska basilika mot den thailändska versionen i din caprese så får du en helt ny smakupplevelse" (jag serverades nämligen på en thailändsk restaurang en bruschetta med thaibasilika och visserligen smakade det inte klassisk bruschetta men synnerligen angenämnt, och det är väl det man vill åt?).

Missförstå mig inte, det här är definitvt inte en sågning, men med mina höga förväntningar så blev jag smått besviken. Framförallt för att jag gick därifrån och inte kände att jag hade lärt mig särskilt mycket. Jag hade ju hoppats ha full koll på alla guldklimpar i Stockholms Lilla Asien efter karavanen. Den största behållningen var nästan den fina lilla boken man fick med sig därifrån som till stor del liknar ingrediensregistret som inleder Lisa FWs Ditt nya skafferi. Precis sådant som jag hade hoppats få under vandringen, ingredienser som jag knappt har hört namnet på tidigare och korta, enkla tips hur jag använder dem och bra märken på alla dessa asiatiska såser osv. En del tips fick jag dock från karavanen och jag kommer nog springa lite mer på OMI Foods i fortsättningen, hittils har jag Asia Market varit min favvo men Loy som äger OMI verkade otroligt kunnig.

För dem som är nybörjare i det asiatiska köket så är det här förmodligen en ganska bra upplevelse, dock en ganska dyr sådan. Jag tyckte inte riktigt att de 350 kronorna motiverades. Men det är ju alltid trevligt att knalla runt i Stockholm med matintresserade entusiaster. Dessutom så fick vi lite kändisspotting genom vår danske medvandrare.

3 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att det inte motsvarade förväntningarna! Tycer att du beskriver problemet mycket målande. Det gäller ju verkligen att vara lyhörd för gruppenm och kunna variera sig utifån dess förkunskaper.

    Guidens beteende gränsar väl nästan bristande professionalitet?

    SvaraRadera
  2. Om det stämmer att du fick matkaravana tillsammans med Rune Kalf-Hansen vet jag minst en Anna http://www.gourmetodling.com/ och en fröken Dill som är rejält avundsjuka!
    R K-H är ett geni!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  3. Visst var det Rune (det uppmärksammade vår guide mer än en gång), jag har inte så stor erfarenhet av hans matlagning men måste genast sätt mig in i denna. Sedan kanske jag kommer minnas karavanen som ett av mina största ögonblick ngnsin! ;)

    SvaraRadera