torsdag 4 februari 2010

Plåster på såren: matkaravanlax

Jag har lite dåligt samvete för att jag skrev ner matkaravanen så häromdan. När jag stod med ett paket billig lax som behövdes ätas upp i tisdagskväll så tänkte jag därför på vår självcentrerade, välmenande guide och tänkte att det minsta jag kan göra är att i alla fall laga mat efter ett av tipsen han gav. Visserligen är det ingredienser jag hat använt tillsammans flertalet gånger tidigare, men ändå, jag hade kanske inte påmints om deras storhet utan vår guides påminnelse?

Laxen är så enkel att det inte behövs något recept: tärna skinnfri laxfilé i kuber. Blanda sweet chilisås med färskpressad lime och några droppar (varning för överdos!) sesamolja. Fräs laxkuberna snabbt i lite neutral olja i en panna på hög värme. Häll över såsen och vänd runt tills det är genomvarmt. Klart!

Till laxen åt vi ett grönsaksfräs som blev riktigt god tack vare en av alla dessa otaliga chilipastor som jag har hittat på Asia Market (som jag inte hittade genom karavanen....nej nu får jag sluta!) "Chilipaste in soybean oil" av märket Maesri. Skar broccoli, aubergine, paprika och lök i ät-vänliga bitar. Fräste finhackad vitlök i en rejäl skvätt olja och klickade sen en matsked av chilipasta. När pastan fått fräsa en minut så åkte grönsakerna i och fick bli lagom ätmjuka. Sen stänkte jag över svampsoja och fisksås. Klart! Vet inte om det blev så mycket plåster på såren för karavanen? Men god middag till oss i alla fall och om jag ska vara ärlig så tror jag inte att karavanen spiller några tårar över mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar