måndag 22 februari 2010

Gryta på salsiccia och butternut squash

Det här var precis vad jag behövde efter en dag då termometern visar på -20, tunnelbanan är inställd och halsen känns oroväckande krasslig. En gryta proppad med så mycket gott att det inte kan bli annat än fulländad comfort food. Vill man kan man med gott resultat servera grytan till pasta. Är man lat som jag så skiter man i tillbehör och kör rakt på grytan, möjligtvis kan jag drista mig till att skära upp en skiva gott levainbröd till, mer behövs inte. Jag nära nog slickade ur kastrullen.

Gryta på salsiccia och butternut squash för två hungriga

3 shalottenlökar
2 vitlöksklyftor
2 skivor bra bacon
En halva butternut squash
1 dl vitt vin
1 burk krossade tomater, helst av märket Mutti
1 msk kalvfond
1-2 dl vatten
Två stora salsicciakorvar, jag köpte hos Latinska Livsmedel i Hötorgshallen - dem har alltid bra korv
1 Bouquet Garni allternativt en halv tesked vardera av rosmarin och timjan
1 tsk socker
salt peppar
1 burk vita bönor

Hacka löken och vitlöken. Strimla baconet. Fräs baconet i en gryta eller kastrull tills det har lossat det mesta av sitt fett och plocka sedan upp det. Svetta löksorterna i baconfettet på låg värme tills den är mjuk och genomskinlig. Tillsätt baconet i grytan igen.

Kärna ur och skala butternuten. Tärna den i centimeterstora tärningar och låt den sedan fräsa med löken och baconet i några minuter. Häll över vinet och låt alkoholen puttra bort en stund.

Tippa i tomater, kalvfond och vatten. Börja med 1 dl vatten och se sedan efterhand om du behöver spä mera beroende på hur tjock du vill ha grytan. Skär korvan i slantar, oftast har salsiccia så tunnt skinn att det åker av men det gör inget, korven håller ihop i munsbitar i alla fall. Tillsätt korven till grytan tillsammans med kryddor och socker. Lägg på ett lock och låt puttra i ca 30 minuter.

Skölj bönorna och tillsätt till grytan. Låt dem bli genomvarma och servera sedan grytan toppad med parmesanost.

Grytan kan med fördel förberedas några timmar eller tom. ett dygn innan den ska ätas. Den blir bara godare och godare av att få stå ett tag.

2 kommentarer:

  1. Frida, du är suverän! Naturligtvis ska sista egenodlade pumpan kombineras med kryddig korv! Såklart!
    Inser fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Äsch, nu gör du mig generad. Jag kan meddela att jag vore lycklig om jag kunde ta hälften så vackra matfoton som du! :) Men jag rekommenderar varmt att prova någon form av den här grytan, jag slickade verkligen kastrullen.

    SvaraRadera