söndag 21 februari 2010

Toast Skagen 2.0



Ja, så skulle man kunna kalla denna lilla räkmackan. En brödbit toppad med räkröra där smakerna är lite annorlunda än sin mer traditionella kusin. Citronzest och vitlök är det mest tongivande ingredienserna här och för att undvika stabbighet och övermastighet så är majonäsen utbytt mot matyoghurt och en klick aioli. Den rostade formfranskan är utbytt mot Wilmas knäckesticks med smak av dill och lök som jag ända sedan de inhandlades planerat topp med någon form av räkröra, kombinationen känns så klockren på något sätt. Vid närmare eftertanke så är skillnaderna mellan Skagen och min lilla, smala landgång ganska stora, men likväl smakade den riktigt bra. Jag tvivlar inte på att röran skulle göra sig väldigt mycket sämre på någon annan brödsort men jag rekommenderar verkligen Wilmas Dill- och Lökknäcke.
Räkröra med citron och vitlök
200-300g räkor med skal
1 dl crème fraiche
0.5 dl matyoghurt eller grekisk yoghurt
2 msk aioli (hemgjord är såklart att föredra men jag fuskade med en aioli gjord i min närbutiks charkdisk)
1 citron
1 vitlöksklyfta
salt
peppar
eventuellt några vårlökar
Skala räkorna och grovhacka dem. Riv skalet av halva citronen och riv vitlöken fint. Blanda alla ingredienserna och krama i saften från halva citronen. Smaka av och avgör om det behövs mer citronsaft eller salt och peppar. Om du vill toppa snittar med röran så strimlat du några vårlökar fint och strör över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar