tisdag 9 februari 2010

Palsternackssoppa med pecorino, honung och pecannötter

Idag kom jag hem från stan efter en hemfärd som tog alldeles för lång tid (alla som skulle ta sig hem med hjälp av röda linjen mellan kl 17 och 18 vet vad jag pratar om) med en kurrande mage och ett alledeles för lågt blodsocker. Jag hade bestämt mig för att laga soppa till middag och hade planlöst plockat ihop några råvaror i affären. I dessa situationer brukar jag kunna skapa mina mest misslyckade anrättningar. Jag blir hungrigt otålig, sliter till mig allt jag tycker ser gott ut i kylskåpet, och sen står jag där med en schizofren maträtt med både en, två och tre ingredienser för mycket. Kvällens soppa höll på att bli en av dessa smärre katastrofer men i sista stund besinnade jag mig och det blev tillslut en riktigt trevlig liten soppa med en tyvärr inte riktigt lika trevlig färg. Förresten om ni undrar vad det är jag har använt för att få till den skrikiga bakgrunden så är det min kära fars allmänna pensionsbrev.

Palsternackssoppa med pecorino, honung och pecannötter 2 portioner

Den här soppan kan man göra hur mycket roligt som hels med. Varför inte servera den i småportioner ackompanjerade av ett chips gjort på parmaskinka till förrätt? Eller bara toppa med några smörfrästa krutonger.

300g palsternacka
en klick smör
5 dl kalvlbuljong (jag tycker att det är mycket godare än grönsaksbuljong)
1 dl mjölk
0.5 dl grädde
0.5 dl riven pecorinoost
1 liten näve pecannötter
1 tsk flytande honung
salt och peppar

Skala palsternackan och tärna i småbitar. Fräs dem i några minuter i smöret tills de precis börjar få lite färg salta och peppra. Häll över buljongen och mjölken och låt koka tills palsternackan är mjuk. Det tar ungefär 10 minuter beroende på hur stort du har skurit din palsternacka.

Mixa soppan slät. Tillsätt grädden och koka upp soppan. Grovhacka nötterna och rör i dem tillsammans med osten och honungen i soppan. Smaka av för att se om det behövs mer salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar