torsdag 11 februari 2010

Min bästa lammcurry


Det här är ett av mina absoluta favoritrecept. Ett sådant där recept som jag snappade upp från någon tidning för flera år sedan och som jag har återkommit till gång på gång. Det är helt enkelt så fantastiskt bra. Det kräver ingen större arbetsinsats och trots att curryn inte koka i tre timmar som många grytor bör så blir den fantastiskt mustig i alla fall. Jag ger er alla ett gott råd - laga denna lammcurry snarast. Och hoppa för guds skull inte över äpplena, det gjorde jag första gången i tron att jag inte gillar frukt i mat, nästa gång när det var pappa som lagade rätten så använde han sig av äpple och det gör världens skillnad utan att smaka frukt, de smälter ner i grytan och bidrar till konsistensen och en välbehövlig syra.

Lammcurry med äpple och bönor 4 portioner

500g grytbitar av lamm, jag använder oftast lammstek
2 gula lökar
3 vitlöksklyftor
1.5 msk curry
1 tsk malen kardemumma
0.5 tsk malen koriander
2 Granny Smith-äpplen
2 msk tomatpuré
2 msk soja
salt
2.5 dl kalvbuljong

0.5 burk svarta bönor
0.5 burk kikärtor, eller om du är praktiskt lagd så tar du en hel burk av bara ena sorten
Vårlök
Turkisk yoghurt
Cous cous

Putsa lammet och skär i ganska små tärningar. Hacka löken och finhacka vitlöken. Skala äpplena och tärna dem.

Bryn köttet i smör och olja och plocka upp ur grytan. Fräs sedan lök och vitlök tills den är mjuk. Tillsätt köttet i pannan igen och tillsätt kryddorna, låt fräsa med i några minuter.

Tillsätt äpplena, tomatpuré, soja och en nypa salt. Fräs någon minut och tillsätt sedan buljongen. Täck grytan med lock och låt den puttra i 40-50 minuter. Späd med vatten om den börjar se för torr ut.

Inför servering kokar du lagom mycket cous cous (vilket är en omöjlighet eftersom portionerna som paketet ordinerar verkar vara gjorde för 5 st Bert Karlsson) och sköljer bönorna och kikärtorna. Vänd i bönorna och kikisarna i grytan och låt dem bli genomvarma. Toppa curryn med strimlad vårlök och servera till cous cous med en klick yoghurt på toppen.


3 kommentarer:

  1. Lammcurry tror jag inte att jag har ätit sedan jag bodde hemma hos mina föräldrar. Det är varkligen på tiden att laga en!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. Du är så jävla grym!

    SvaraRadera
  3. Lamm och kalv, djurens små barn i curry...

    SvaraRadera