måndag 15 februari 2010

Lax i kokosmjölk med zucchininudlar

Det här receptet kanske inte ser så speciellt ut vid en första titt på ingredienslistan, inget som står ut särskilt mycket. Men det här receptet hänger på kvaliteten av dina ingredienser, det är genom dem den här rätten kan lyfta från ett medioker baksidanavSantaMariaprodukter-recept till en fantastiskt aromatisk, gräddig anrättning som får en att drömma sig till en Thai-strand. Därför, använd INTE kokosmjölk från Santa Maria eller Blue Dragon, bemöda dig en tur till närmsta asiatiska butik och köp kokosmjölk antingen av märket Savoy eller Aroy-D. Köp inte färdig currypasta, gör egen! Det är inte så svårt som man kan tro, world wide web är fyllt av massvis med bra currypasterecept (jag vet att jag nu gör det enkelt för mig). Nu känner jag mig lite dubbelmoralisk eftersom jag själv denna gången inte gjorde min egen utan det var en thailändsk liten dam som gjorde den åt mig (köpte med mig den från en marknad på Koh Lanta). Om du verkligen inte orkar göra egen så rekommenderar jag att du när du ändå är i asiatbutiken för att köpa kokosmjölk kollar in deras färska currypastor i färskvarukylen. Pastan på burk smakar bara chili och glutamat. Tro mig, det gör skillnad. Förresten, har sett att det är många matbloggare som har inlett året med att lägga om till GI, här är en rätt till er! Dessutom är det riktig snabbmat.

Lax i kokosmjölk med zucchininudlar 2 portioner

1 ganska liten zucchini
300g skinnfri laxfilé
1 vitlöksklyfta
1 rödlök
1 msk färsk röd currypasta, jag använde mig av massaman currypasta
1 burk kokosmjölk (Savoy eller Aroy-D!)
1 msk fisksås (Tiparos är bästa märket och finns i asiatiska affärer)
0.5 lime
2 keffirlimeblad

Börja med att göra nudlar av zucchini med hjälp av en potatisskalare. Skiva zucchinin på längden men undvik det svampiga kärnhuset i mitten. Lägg nudlarna i ett durkslag och salta, låt de vätska ur medan du förbereder resten.

Skär laxen i kuber, finhacka vitlöken och klyfta rödlöken. Ta bort mittnerven på limebladen och strimla dem så fint du bara kan.

Hetta upp en kastrull eller wok med lite rapsolja. Fräs currypastan någon minut och tillsätt sedan vitlöken och rödlöken. Fräs en minut till och tippa sedan i laxen. Låt laxen bara snabbt få lite stekyta och blandas med curryn och löken.

Öppna kokosmjölken utan att skaka den först. Ta med en sked av det översta locket med kokosgrädde och spara i en liten skål i kylen (den gör vi något gott på senare i veckan). Nu är det bara mjölken vi behöver. Tillsätt kokosmjölken i grytan och låt puttra några minuter. Krama ur zucchininudlarna lite lätt och tippa i även dem i grytan och puttra i någon minut till. Smaksätt med fisksås, pressad lime, och strö över finfinstrimlade limeblad. Klart! Om man är riktigt hungrig och inte på GI-humör så är det ju inget fel med ris till.


3 kommentarer:

  1. Smart att använda zucchinin som nudlar! Jag brukar blanda upp pastan med t ex morot och zuccini i strimlor som slängs i sista sekunderna av koket. Inte dumt!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  2. tack Frida du räddade våran middag!
    Tycker Challe och Bettan

    SvaraRadera
  3. Frk Dill: Att blanda morot eller zucchini i pastan låter som ett bra sätt att få den att smaka lite mer :)

    C&B: Sicken tur att ni fick middag den här dagen också. Om bara några dagar lär det väl bli mer av den här sortens mat...:D

    SvaraRadera