tisdag 16 februari 2010

Fettisdag med franska semlor

Ingen lär väl ha missat att det är fettisdagen idag? Konditorierna och mataffärerna har påmint oss sedan december eftersom det numera är då man börjar sälja de småt gräddburgarna. Jag själv är en principmänniska och äter endast en semla om året och den äter jag på fettisdagen. Basta. Därför gäller det att verkligen välja denna enda semla med omsorg. I år var valet självklart, så fort jag såg på mitt favoritbageris blogg att de till sist hade bestämt sig för att baka semlor i år så var valet gjort. Jag mailade direkt och beställde. Det blev Petite France som bakade min semla. Och det gjorde de med bravur må jag säga. Bullen är gjord på surdeg med nymald kardemumma. Den smakade väldigt annorlunda från standardsemlan, inte alls sådär söt utan en väldigt aromatisk brödbulle med kraftig kardemummasmak. Rikligt med mandelmass som är smaksatt med madagaskisk vanilj och hade precis lagom lös konsistens. Grädden var också perfekt, inte den där smörliknande massan som man ibland råkar ut för utan riktig äkta grädde vispad till perfektion. Till sist har semlan den perfekta storleken. Inte sådär stor så att man känner att man aldrig mer vill äta en kardemummabulle med grädde och mandelmassa igen. Utan sådär att man utan spykänslor kan luta sig nöjt tillbaka och konstatera att nu klarar man sig till nästa år också, men visst längtar man liiite tills dess?

1 kommentar:

  1. chantie-anti-semli16 februari 2010 kl. 14:25

    Haha vilken beskrivnig! :D Låter ju super! Den ser faktiskt jättegod ut (och det är bra betyg med tanke på att jag hatar semlor..!)

    Själv gick jag upp 05.30 för att baka semlor till pappas jobb imorse! Fast de hade inte den där franska touchen... men semlor var det iaf!

    SvaraRadera