fredag 19 februari 2010

Fredagskavalkad

Fredagsmys och inspirationen rann till vilket resulterade i en kavalkad av smårätter. Ibland är det mycket roligare att äta många små rätter än bara en eller två stora. Ingen av rätterna innehåller egentligen några svårigheter eller konstigheter men jag är ruskigt nöjd med resultatet. Den enda rätten jag egentligen blev besviken över var efterrätten, den fick en mystisk smak som jag inte för allt i världen kunde komma på vad den kom ifrån eftersom det bara var choklad, grädde, mjölk, socker och gelatin inblandat. Kanske ska jag använda en ännu bättre choklad nästa gång. Men föräldrarna petade glatt i sig den och dessutom var den vacker att se på. Här kommer bilder och vartefter kommer även recepten dyka upp.

Sallad på päron, wiskeyädel, pecannötter och honnung.


Ankleverterrine på surdegstoast med hemkokt fikonmarmelad. Terrinen var inte hemgjord, däremot inhandlad till pangpriset 99kr/kg, en stor fet bit för 16 riksdaler. Budgetmat när den är som allra, allra godast för det här var verkligen perverst gott.

Toast Skagen 2.0 - Wilmas dill&lökknäcke med röra på räkor, citronskal, vitlök och crème fraiche


Kvällens höjdare enligt mig: Sammetslen palsternackspuré med tartar på lax och äpple med kavringkrutonger. Nästa gång kommer jag nog att göra den med jordärtskockspuré för att höja den ännu ett snäpp.


Kvällens bimbo enligt mig: vacker på utsidan men insidan var inget o ha. Jag får göra ett nytt försök med chokladpannacotta, på papperet är den ju perfekt för en chokladälskare som jag. Återigen är det dock bevisat att granatäpple är en genialisk frukt - både vacker och god.

1 kommentar:

  1. Granatäpplen med choklad är det bästa som finns! :D

    SvaraRadera