fredag 12 februari 2010

Himmelen i en liten glasburk

Halleluja vilken upptäckt jag gjorde idag. Jag strövade omkring i NK Saluhall på jakt efter mellanmål när jag fick syn på de små glasburkarna med söta etiketter. Yoghurt från Franska Laiterie de Vichy helt fri från tillsatser. Jag blev genast nyfiken och var bara tvungen att köpa en, om än bara för den söta förpackningen. Yoghurten fanns i smakerna naturell, körsbär, aprikos, jordgubb och vanilj. Jag valde vanilj, och himmel vad gott. Så här såg det ut i botten av burken när jag hade ätit upp:


Det råder alltså inga tvivel om att det är äkta vanilj som yoghurten är smaksatt med. Själva yoghurten var krämig och alldeles, alldeles fantastisk. Det smakade nästan som crème brûlee eller pannacotta. Burken kostade 14 kronor vilket du kanske inte tycker är jättebilligt men jag vill lova att den lilla glasbyttan ger dig en upplevelse 20 gånger mer eminent än yoggis små plastburkar med industritillverkad jordgubbssmak. Nästa gång (för nu kommer jag börja springa på NK stup i kvarten) ska jag prova den naturella för att riktigt känna smaken. Jag längtar redan.
Update: Nu har jag smakat den naturella, och den var precis lika perfekt krämig som vaniljen. Själva smaken var mild och nästan lite gräddig men fortfarande med yoghurt-syrligheten. Dock tror jag att vaniljen fortfarande är min favorit, den är mer unik i detta stora yoghurtutbud vi har idag och denna krämiga, gräddiga yoghurt passade verkligen perfekt med vaniljstången. Nu har jag även smakerna körsbär och jordgubb i kylen för provsmakning under veckan, vaniljen kanske får konkurrens. Döm om min glädje när jag idag kom till jobbet och upptäckte att även vi har tagit in dessa små glasburkar i vårt sortiment. (hmm...undrar om det är någon av cheferna som läser min blogg...;)).

2 kommentarer:

  1. Har gått förbi tusen gånger, jobbar i närheten, men aldrig köpt, har fått för mig att det inte skulle vara värt det. Får ta och skärpa mig på den fronten, med andra ord!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!
    Den här bara måste jag köpa nästa gång jag går till NK och det blir säkert på lunchen idag.

    SvaraRadera