måndag 30 november 2009

Ugnsbakad lax med knaprigt parmesantäcke

Ugnsbakad lax är bland det godaste jag vet. Tyvärr delar inte min käre far den åsikten därför passar jag och mamma på att äta det så fort han är borta. Vi har lite olika varianter av täcken som vi kör på. En av mina favoriter är detta parmesantäcke som innehåller de klassiska pesto-smakerna men i knaprigt tillstånd och med ett lyckat bidrag av citronskal.

Ugnsbakad lax med knaprigt parmesantäcke 2 portioner

300g laxfilé
1 dl riven parmesan
rivet skal från en halv citron
1 vitlöksklyfta
1 näve basilikablad
2 msk solrosfrön eller pumpakärnor
olivolja
havssalt
peppar

Lägg den rivna osten i en hög på en skärbräda. Riv vitlöksklyftan fint. Lägg zestat citronskal, vitlöksrivet, basilikablad och fröna ovanpå osten.

Strö salt och peppar på högen och kör sedan igen några gånger med en vass kniv så att det blir som ett grovt smul.

Häll några droppar olivolja i smulet och rör runt. Det ska inte vara så mkt olja att det blir en kräm utan det ska mer vara som ett fuktigt smul.

Salta och peppra lätt ovanpå laxen och strö sedan över ostsmulet. Ugnsbaka i 12-15 minuter på 190 grader.

3 kommentarer:

  1. Jag har en svägerska som brukar bjuda på något liknande när vi blir bjudna på middag och jag tycker det är en jättegod laxrätt.

    SvaraRadera
  2. Supergott, lätt min nya laxfavorit. Tack! Hade ingen basilika hemma men det var gott utan också.

    SvaraRadera
  3. Karin: Ja, det finns många varianter av sådan här lax, alla är nästan lika goda! :)

    Malin: Vad roligt! :) Jag älskar laxen just för att man kan ta bort och lägga till ingredienser lite hur man vill och det blir ändå lika gott.

    SvaraRadera