måndag 9 november 2009

Kålrabbibakelser


Som jag skrev tidigare så åt vi i helgen lammlägg. Ofta blir tillbehören hemma hos oss skapade utifrån vad vi har för grönsaker och rotfrukter som ligger och skräpar i skafferiet. För av någon anledning så verkar vi alltid har några glömda stackare. Nu var det en fin liten kålrabbi som skulle utsättas för lite kreativ tortyr. Snabbt kom jag på att jag ville göra en gratäng. Sedan kom jag på att jag skulle göra individuella gratänger. När jag väl hade gjort dem så kunde jag konstatera att det var mer som bakelser, inte lika flödande i vit sås som en traditionell gratäng och med den runda rabbin så liknar det faktiskt en bakelse! Gott blev det i alla fall. Kålrabbin får en smak snarlik blomkålens och den passar bra med den lagrade osten.

Kålrabbibakelser 3 stycken
1 mellanstor kålrabbi
ca 2 dm purjolök
1 vitlöksklyfta
0.5 dl riven parmesanost
0.5 dl riven västerbottenost
1 dl vispgrädde
0.5 dl mjölk
salt
peppar

Skala kålrabbin och skiva den i ca. 0.5 cm tjocka skivor. Koka dem i lättsaltat vatten tills de är mjuka men fortfarande har lite motstånd.

Skiva purjolöken tunnt och finhacka vitlöksklyftan. Fräs purjon och vitlöken mjuka i lite olja, salta och peppra.

Ta 3 ugnståliga portionsformar som har ungefär samma storlek som kålrabbiskivorna. Lägg en kålrabbiskiva i varje form och lägg på lite av purjofräset och tillslut lite ost. Fortsätt så tills du har gjort slut på kålrabbin. Avsluta med ost och lite salt och peppar på toppen.

Blanda grädde och mjölk och fördela i formarna. Grädda i ugnen på 225 grader i ungefär 15 minuter. Passar bra som tillbehör till tex. lamm.

1 kommentar:

  1. Kul med lite annorlunda tillbehör. Och fler idéer med alla rotsaker som är i säsong är mer än välkommna!
    Stort tack från fröken Dill

    SvaraRadera