tisdag 17 november 2009

Bosses Trattkantarellsoppa med palsternacka och sherry

På sistone har jag lagat flera recept som jag har snappat upp på någon av alla de matbloggar jag läser. Detta beror som tur var inte på att den egna inspirationen tryter utan helt enkelt på att jag läser recept som låter alltför goda för att stå emot. När jag läser ett recept med en så fantastiskt lockande beskrivning som de recept jag har provat, och när man dessutom upptäcker att man har de flesta ingredienserna hemma i kylen så finns det liksom inga ursäkter att inte prova. Som jag skrev i mitt förra inlägg så har jag hade vi en drös trattisar här hemma som krävde matlagning. Jag säger hade för nu är de förvandlade till Bosses Trattkantarellsoppa. Jag kan inte annat än hålla med receptmakarens egna ord; han är himla bra den där Bosse.

Ska jag vara ärlig så väcktes intresset för receptet från början pga. att jag läste Bosses lite halvmalliga beskrivning av hur han lyckats pressa priset på trattkantareller på Hötorget från 199kr/kg till 80kr/kg....naturligtvis blev jag då övermallig eftersom jag i lördags köpte nära nog ett kilo av de svärtade svamparna för 30 riksdaler. Nå, tänkte jag, jag kan väl trösta den stackaren med att i alla fall laga hans soppa.

Just idag var det faktiskt mamma som stod vid spisen och fick ge liv åt soppan. Receptet får ni läsa hos Bosse och någon bild får ni inte för svampsoppa kan man lovorda så mycket man vill men estetiskt tilltalande är det inte. Den här soppan fick tummen upp av hela familjen, den har en kraftig smak av trattisarna, med en knorr av sherryn som tillsätts på slutet. Utöver detta innehåller soppan bla. parmesan och både stekpannesvettad och ugnsrostad palsternacka för att ge olika smakdimensioner. För att ge en lite annorlunda soppa kan jag tänka mig att byta ut parmesanosten mot en bit grönmögelost.

Tja, kort och gott rekommenderar jag härmed att torsdagssoppan blir en trattissoppa och Bosses version är definitivt inget dåligt val.

3 kommentarer:

  1. Shit - 30 kr kilot!! Hur gjorde du?? Var klockan fem i sex fredag kväll eller är du en stentuff förhandlare? :)

    Tack för kredd! Schysst blogg du har.

    / Bosse

    SvaraRadera
  2. Nej, nej alla Hötorgsveteraner vet att lördag är bästa dagen för klipp - söndagen är ju enda dagen utan torghandel...duuuh! ;) Annars så tipsar jag om att växla mellan att verka ointresserad, närma sig torghandlaren i ståndet bredvid den du förhandlar med och att vifta med ögonfransarna; dem kan utföra stordåd!

    Tack själv :)

    SvaraRadera
  3. Ahaaa...jag får ansa mina ögonfransar! ;)

    SvaraRadera