tisdag 24 november 2009

Födelsedagsdessert till en chocoholic: Fransk chokladtårta med dulce de leche och nötter

Idag fyller min älskade mamma år. Och efter diverse turer så slumpade det sig så att det bara bara var jag och mamma som satte oss ner för födelsedagsmiddag. Men det hindrar oss inte från att äta en gourmetmiddag. Mamma har oftast inte så starka åsikter kring vad hon gillar för mat. hon är väldigt bestämd med vad hon inte gillar men när man frågar vad hon önskar för mat eller om man ber henne välja mellan två olika kryddningar så blir oftast svaret ett flyktigt "Välj du, det spelar ingen roll för mig". Det finns däremot en del av måltiden som hon är rysligt bestämd kring och det är efterrätten. Då ska det vara choklad. Ingenting annat än choklad i olika former. Helst mörk. Eftersom jag älskar min mamma och vill se henne glad så kan jag inte göra annat än kapitulera inför chokladbegäret och dra till med drottningen bland mäktiga, tunga, chokladiga tårtor; Fransk chokladtårta. Jag ska väl inte sticka under stol med att jag inte direkt säger nej till choklad. Faktum är att det förmodligen är bland det bästa jag vet. Det märks att vi är släkt hon och jag.

Fransk Chokladtårta med dulche de leche och nötter
1 ganska liten kaka för 8-10 personer

125g smör
125g mörk choklad (Jag använde 90%-ig)
2 stora ägg eller 3 små
1 dl socker
2 msk mjöl
1 tsk havssalt

1 dl vispgrädde
0.5 dl mjölk
3 msk ljus sirap
100g mörk choklad

Till servering
Dulche de leche
Salta nötter, tex. cashew eller jordnötter

Smält smöret och chokladen i vattenbad.

Vispa äggulorna och sockret tills det är ljusgult och fluffigt. Vispa äggvitorna till ett styvt skum.

Rör ihop äggulorna med chokladsmöret. Vänd ner chokladsmeten i äggvitorna och rör till en jämn smet. Sikta ner mjölet och tillsätt saltet i hela flingor.

Klä en form med smörpapper. Jag använde en mindre form ca 20x20. Häll i smeten och grädda i 20-25 minuter på 175 grader. Ta ut kakan och låt den svalna och ställ sedan in den i kylen.

Koka upp grädden, mjölken, och sirapen. Hacka chokladen fint. Dra av kastrullen från plattan och tillsätt chokladen och låt den smälta i gräddmjölken.

Häll glasyren över kakan och ställ in i kylen igen. Låt den stå över natten så blir den godast.

Vid servering skär du portionsbitar och ringlar över dulche de leche och strör över hackade nötter.

Tillfredsställer även det värsta chokladbegäret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar