torsdag 12 november 2009

Långkokt, sensationellt mör sydamerikan


Gott folk, jag har gjort det. Jag har lyckats. Jag har äntligen haft tålamod nog att få ett långkok sådär smältande mört att kniven blir totalt överflödig. Framgångsreceptet visade sig vara att göra grytan kvällen innan, när jag hade diverse favoritserier att distrahera mig med. Jag gav mig på att göra vad man brukar kalla en "äkta" chili con carne. Alltså en chili gjord på helt kött och inte på köttfärs. Om den är mer äkta än någon annan vet jag inte men jag tyckte att den slog sin köttfärskusin med hästlängder. Om ni inte redan har märkt det så är jag löjligt nöjd över resultatet. Så mustig, så sprakande av smaker - smaker som dessutom var perfekt balanserade. Jag velade lite över vad jag skulle servera till men valde tilllslut att gå den enkla vägen, och tydligen samtidigt bryta mot äktheten i grytan genom att tippa i några burkar bönor (dem äter man visst på sidan i sydamerika). En enkel avokadosalsa, tärnad tomat och gräddfil blev pricken över i:t till denna ljuva sydamerikan som jag kommer att laga igen så fort jag får en ursäkt (den här gången var det en öppnad burk chipotlechilis som behövde användas). Ta mitt råd och laga detta i helgen, med eller utan ursäkt.


Fantastisk Chili Con Carne På Högrev 5-6 portioner
Dag1
ca 1 kg högrev
salt
140g bacon
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
1-2 chipotlechilis (jag använde 1.5 och tyckte det blev bra)
1 tsk chilipulver
1 msk spiskummin
2 tsk torkad oregano
1 msk honung
1 burk krossade tomater (gärna Muttis)
1 msk oxfond
4 dl mörkt öl
0.5 dl rödvinsvinäger

Dag 2
600-800g bönor, gärna en blandning av svart och vita.
1 lime

avokado
rödlök
tomat
gräddfil

Dag 1
Putsa högreven från senor och fett. Skär det i kuber ca. 2x2 cm. Salta.

Ta grytan du tänker använda, gärna en gutjärnsgryta, och fräs bacon i den tills det är precis lite mindre än knaperstekt. Ta upp och låt rinna av på hushållspapper.

Fräs sedan köttet i omgångar i baconfettet. Ta upp köttet och lägg i en skål.

Om det inte är tillräckligt med fett kvar i pannan tillsätter du lite olja och fräser hackad lök och vitlök. När löken är mjuk tillsätter du finhackad chipotle och låter fräsa någon minut till. Tillsätt köttet och baconet igen tillsammans medchilipulver, spiskummin, oregano och honung.

Häll sedan på krossade tomater, öl, fond och vinäger. Smaka av med mer salt.

Koka upp allt och låt det sedan puttra under lock i minst 2 timmar men gärna uppemot 3. Ställ in grytan i kylskåpet över natten.

Dag 2
Värm upp grytan på spisen. När den börjar puttra igen så tillsätter du bönorna och låter dem puttra i 10 minuter. Innan servering pressar du i saften från en halv lime.

Servera gärna med gräddfil, tärnad tomat och en salsa gjord på tärnad avokado, hackad rödlök, limejuice, lite råsocker salt och peppar. Något gott bröd eller varför inte majstortillas till skadar väl inte om man är hungrig.

Njut av att se skeden bara glida igenom det smakbombade köttet...det här är mat på riktigt. Det vill jag lova.


1 kommentar:

  1. Mums! Om några veckor bjuder vi arbetskompisarna på fredagschili på riktiga köttben. Perfekt rätt som kan vara helt färdig och bara blir godare av att värmas. Dina tillbehör lät toppen. Jag brukar ha cheddarost, grönsallad och inlagda jalapenos också.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera