fredag 13 november 2009

Fredagspasta al frutti di mare


Mina fredagar är vanligtvis ganska så väldigt sköna dagar. Jag slutar skolan vid lunch. Tar en tur på stan eller åker hem och slappar eller förbereder middag. Sen möter jag upp min kära mamma för ett pass på Friskis Sen har man gjort det nyttiga för dagen och kan komma hem till en färdig middag tack vare min käre far. Sen kan hela kvällen ägnas åt frosseri i tv-soffan, jag har ju varit duktig på Friskis i en hel timme. Fredagsmys i ordets rätta bemärkning. Idag var ett skolexempel på en Frida-fredag och just idag kom jag och mamma hem till en skaldjurspasta (vi blev inte såå förvånade eftersom det var vad vi hade beställt) med en sås som pappa stolt meddelade hade fått puttra i över 40 minuter. Men stop nu. Det var ju faktiskt bara en fredagspasta, det får ju inte bli för extravagant. Nej, lugn. Vi använde till största del en färdig skaldjursmix i lake, någon måtta får det vara. Men vi strödde även lite färska räkor över pastan när den låg på tallrik för att undvika risken att de blir sega i den puttrande såsen.

Skaldjurspasta 3 portioner
250g färsk pasta
6 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 dl vitt vin
1 burk krossade tomater, gärna Muttis
1 tsk råsocker
170g skaldjursmix
500g orensade räkor

1 lime i klyftor
Parmesanost

Finhacka löken och vitlöken och stek i olivoljan på medelvärme tills löken är mjuk.

Häll på vinet och låt det puttra tills ungefär hälften återstår. Häll på tomaterna och smaka av med socker, salt och peppar.

Koka upp och låt såsen sedan puttra i ca 45 minuter. Om du tycker att såsen ser för tjock ut spär du bara med lite vatten.

Koka pastan i saltat vatten.

Häll i skaldjursmixen och låt det bli genomvarmt i några minuter. Rensa räkorna.

Häll i den kokta, avrunna pastan i såsen och vänd runt. Servera pastan toppad med räkorna, en klyfta lime och rikligt med parmesanost (strunta i Italienarnas protester mot att skladjuro och parmesan inte går ihop).

Ät och övertyga dig själv om att du nog borde ta en portion till, du var ju faktiskt på jympa idag, musklerna riskerar ju att brytas ner utan tillräckligt med kolhydrater. Du riskerar ju att bli undernärd. Skynda fylla på tallriken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar