söndag 22 november 2009

Älgfärsjärpar med torkad svamp och ädelost

Jag och mamma var sugna på lammfärsbiffar till middag i torsdags men när lammfärsen var slut i affären så fastnade blicken på ett paket älgfärs. Det blev bara att åka hem med det lilla paketet vilt och improvisera ihop en kryddning. Eftersom jag, som ni kanske har märkt, är inne i en svampperiod så åkte en ansenlig mängd torkad karljohan i färsen. Enbär likaså för att det är ett självklart val när det gäller vilt. Dessuom så hade vi en liten bit ädelost i kylen och jag har hittils inte stött på många rätter som inte blir godare av en liten bit ost.

Vi åt rostade rotfrukter till järparna, allra helst skulle jag velat ha haft en potatispuré till, kanske även gräddig svampsås. Men nu behöver vi ju inte överdriva, det var faktiskt bara en torsdagsmiddag. Men jag kan tänka mig att en röra på crème fraice och lingon skulle passat till, även på en torsdag.

Älgfärsjärpar med torkad svamp och ädelost 3 portioner
400g älgfärs
0.5dl torkad svamp (de flesta sorter går bra men kantareller eller karljohan passar förmodligen allra bäst)
1 tsk enbär

0.5 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 ägg
50g ädelost
salt
peppar

Mortla svampen tillsammans med enbären till ett fint pulver.

Riv löken och vitlöken och smula ädelosten fint.

Blanda färsen, svamp- och enbärspulvret, de båda sorterna lök, ägg, ost, salt och peppar. Forma järpar och stek i smör.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar