torsdag 5 november 2009

En härmad hit!



Så kan jag då äntligen sälla mig till den lyckliga skara som har upptäckt hästbiffen hos Latinamerikanska livsmedel i Hötorgshallen. Och jag måste direkt erkänna att jag körde lite safe så här första gången. Dels så härmade jag ett recept från en person som jag med säkerhet vet är bra på sin sak. Dessutom så blev det ett recept med kraftiga kryddor så det är väl egentligen inte det ultimata receptet för att verkligen känna köttets smak. Men strunt i det, för det blev riktigt gott och jag inbillar mig att det var ganska autentiskt mexikanskt.

Hästköttet hade en djupt mörkröd vacker färg och kniven gled igenom det lätt som en plätt. Med ett kilopris på 129kr så är det otroligt prisvärt och jag kommer definitivt köpa det igen, dessutom måste jag prova entrecoten som är ännu billigare!

För en bättre beskrivning av Tacosarna och en långt mycket vackrare bild rekommenderar jag er att följa länken till Gitto. Annars kommer här i korthet hur jag gjorde, jag ändrade lite från ursprungsreceptet;

Blanda en hackad chipotlechili, 2 vitlöksklyftor, 1 tsk spiskummin, 2 tsk malen koriander, 1 msk muscovadosocker, 2 tsk cacao chili (Santa Maria), 2 msk tomatpuré och 2 msk olja till en jämn smet. Tärna ca 400g hästbiff i små kuber och blanda med marinaden i en plastpåse. Jag lät påsen stå i kylen 3 timmar.

Gör en guacamole. Tärna tomat och hacka rödlök. Värm äkta majstortillas (finns även dem hos Latinamerikanska, byt inte ut dem, det blir INTE samma sak med vetetortillas) och klyfta en lime eller citron.

Fräs hästkuberna snabbt i en grillpanna och servera i tortillas med tillbehören och lite färsk koriander på toppen.

Det smakar inte svennetacos (spiskummin blandat med E-nummer och riven hushållost). Det smakar Mexico. Mycket godare, tro mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar