söndag 8 november 2009

Det Goda Köket


Igår blev det alltså ett besök på Det Goda Köket-mässan. Helhetsintrycket var godkänt, varken mer eller mindre. Jag provsmakade nog det mesta som fanns att provsmaka. Jag kan nämligen inte tacka nej till ett smakprov. Många olika ostar och olivoljor blev det. Många olika viltkorvar och bröd blev det. Bland de bättre smakproven var en gudomlig brownie med den lite otippade kombinationen nötig olivolja och havssalt som Zeta bjöd på (jag såg naturligtvis till att få med mig receptet hem). För att demonstrera den nya tabascosåsen smaksatt med chipotle bjöds vi på bresaola med en pesto gjord på soltorkade tomater och nämnda chipotlesås. Peston var jättegod och det är en idé som jag kommer härma. Som många andra redan har skrivit på sina bloggar så var det nästan bara de stora producenterna som var representerade. Antagligen är hyran av monter för hög för småproducenterna men lite synd var det allt.
Vi köpte riktigt mycket. Vi upptäckte att det var en fördel att vara där sista dagen för många reade ut sina produkter för att bli av med dem. Bla. blev pappa helt salig över att ha kommit över en påse sprängfull av charketurier för en hundralapp. Ska försöka få upp lite fler bilder på det vi köpte senare. Här nedan syns en ost vi köpte, en getost lagrad i 1 år. Smakade som en parmesan fast med en tydlig smak av chèvre. Helt i min smak. Totalt sett så hade vi det riktigt trevligt på matmässan och vi var riktigt mätta när vi gick därifrån. Men det var knappast särskilt inspirerande och jag fick inte direkt någon känsla av matglädje. Tur då att jag är glad i smakprov (det är nästan en besatthet, jag kan verkligen inte säga nej till ett endaste prov).



Den här glade göteborgaren med grotesk snuspuckel var lite överallt på mässan; på scen, i signeringsbåset, på produkter...

Vivels bageri hade klart vackrast upplägg på sin monter, med bröd i alla möjliga former och färger, deras blåbärsbröd med valnötter och honung var topp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar