fredag 2 oktober 2009

Upprepning förnöjer; Prosciuttolindad Hällefilé med fänkålsrisotto


Ja, jag vet att det börjar bli lite tjatigt med alla vita fiskar med olika typer av fläsk och alla dessa risottos. Men det är ju så gott och vår det är även så vi till stor del bygger upp vår vardagsmat för att kunna äta gott varje dag; vi kör på våra favoriter i olika varianter med olika smaksättningar. Vi tröttnar i alla fall inte....ännu!

Idag hittade jag filé på Hälleflundra (odlad) till extrapris och vi hade ett fänkålsstånd från veckans låda från Årstiderna. Detta blev till prosciuttolindad hällefilé med en ruggigt god fänkålsrisotto. Jag har vanligtvis svårt för fänkålssmaken, jag kan tex. inte äta ugnsbakad fänkål, jag tycker smaken tar över för mycket och det faller mig helt enkelt inte i smaken. Däremot älskar jag den i risotto när dess karaktäristiska smak mildras med smör, parmesan och av att puttra en längre tid. Dessutom är det trevligt med bitar av halvkrispig fänkål som bryter av mot den krämiga risotton. Prova detta så har du en riktigt smakrik middag!
Prosciuttolindad Hällefilé med Fänkålsrisotto 4 personer
550-600g filé av Hälleflundra (odlad, annars kan man använda havskatt eller marulk)
4 skivor prosciuttoskinka
salt peppar
2msk smör
1 ganska litet fänkålsstånd.
1 gul lök
1 klyfta vitlök
2 dl avorioris
1dl vitt vin
5dl kalvbuljong
1dl riven parmesanost
salt
peppar
Fisken:
Skär fisken i portionsbitar, salta och peppra på båda sidorna och linda en skiva skinka runt varje bit. Stek bitarna någon minut på varje sida i en stekpanna så att skinkan får en fin yta.
Stek fisken färdig i ugn på 175grader i ca 5 minuter (det är väldigt beroende på tjockleken på fisken, min var inte särskilt tjock).
Risotton:
Värm kalvbuljong i en liten kastrull.
Finhacka löken och vitlöken. Hacka fänkålen i bitar något större än löken. Fräs löken och fänkålen mjuka i smöret.
Tillsätt riset och låt det rostas i några minuter. Slå över vinet och låt det puttra in.
Tillsätt lite kalvbuljong i taget och tillsätt lite till när den första slatten har puttrat in. Fortsätt så tills riset bara har en liten, liten kärna kvar.
Se till att risotton är lite lösare än vad du vill ha den innan du tillsätter parmesanen eftersom osten gör risotton fastare. Avsluta med osten och salt och peppar.
Njut av att det är helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar