onsdag 7 oktober 2009

Utan anspråk på autencitet: Scampiwok med Grapefrukt och Thaibasilika


En tråkig grej med när man wokar med sås är att alla ingredienser får lite samma nyans. Som ni ser på fotot av denna scmapiwok. Ta den här woken för vad den är. Den kommer inte ta dig tillbaka till det där lilla haket på Thailandsstranden med plastmöbler och 90-talsballader strömmande ur högtalarna. Nej, det här är helt enkelt en snabb, god vardagsrätt som råkar använda sig av en del thailändska ingredienser. Valet att blanda i en skvätt grapefruktjuice var helt baserat på att jag ofta vill ha i ngn citrusfrukt i mina wokar och igår saknade jag mitt förstahandsval lime. Däremot låg en praktfull röd grapefrukt i fruktskålen och jag tänkte "varför inte?". Grapen gjorde bra ifrån sig och gav en annorlunda smak till woken som jag tyckte om. Lime smakar också jättebra i men det blir inte samma smak.

Den thailändska basilikan har en väldigt karaktäristisk lakritssmak som är svår att ersätta, den finns att köpa i de flesta asiatiska mataffärer. I Stockholm finns den tex. att köpa i Asia Market på Olof Palmes Gata. Jag brukar köpa en större mängd och sen förvara i frysen. Det funkar prima. Hittar du ingen basilika kan du utesluta den och få en annan wok men som även den är god i sig. Grönsaker kan du ta mest vad du har hemma, det gjorde jag.

Scampiwok med Grapefrukt och Thaibasilika 2 personer

16st kokta scampiräkor
10cm squash
10cm aubergine
1 rödlök
1 liten morot
2 klyftor vitlök
5 blad Thaibasilika

Woksås

2msk ljus soja (Den absolut godaste enligt mig är Healthy Boy's Mushroomsoy 1msk Oystersauce 1msk fisksås 1msk juice från grapefrukt 1 tsk råsocker Salt Peppar

Skala räkorna och skär grönsakerna i lika stora bitar. Finhacka vitlöken. Blanda ingredienserna till woksåsen.

Hetta upp olja i en het wokpanna. Börja med att woka morötterna i några minuter. Tillsätt sedan rödlöken, vitlöken, squashen och auberginen och woka i några minuter.

Tillsätt räkorna och såsen. Woka snabbt någon minut. Riv basilikabladen i bitar och vänd ner i woken precis innan servering.

Vi åt woken rakt upp och ner men vill man så går det utmärkt att servera med kokt ris. Ät, var glad och tänk att du inte alls längtar till den där stranden. Plastmöbler har aldrig varit särskilt bekväma!

1 kommentar:

  1. Spännande och annorlunda med grapefruktwok!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera