söndag 18 oktober 2009

Slutet gott allting gott

Självklart såg vi till att göra en komplett tre-rätters i fredags kväll min kära mor och jag. Egentligen är det konstigt att jag inte har skrivit om fler desserter på bloggen, det är nämligen något av min specialitet. Jag är ganska kär i efterrätter, framförallt sådan innehållandes choklad. Efter våra resor till Frankrike där man kan serveras de mest spektakulära desserter så har jag blivit riktigt inspirerad och våra köksskåp är fullproppade med miniporslin för desserttallrikar med diverse mini-desserter som jag är extra förtjust i. Med miniformat kan man ju äta flera desserter i en! I fredags blev det dock varken spektakulärt eller mini. Däremot blev det choklad, en gammal beprövad klassiker; Chokladfondant. Den här gången tillsammans med en kick plommon kompott och köpeglass. Kompotten gjorde jag mest för att vi har badat i plommon i veckan. Den blev mycket god men i ärlighetens namn gör en vaniljpannacotta eller dylikt kompotten mer rättvisa än den kraftiga fondanten. Se för 17 gubbar till att inte grädda fondanten för länge! Det är ju den där lava-effekten man vill åt när man sticker skeden i.

Chokladfondant 2 pers
30g smör
45g mörk choklad, minst 70%
1 ägg
1msk muscovadosocker
2msk strösocker
0.5dl vetemjöl
en nypa flingsalt

Smält smör och choklad i vattenbad eller i mikrovågsugn.

Vispa ägget och sockret tills det är någolunda fluffigt. Det behöver inte vara överdrivet fluffigt eftersom det är svårare att få till den rätta konsistensen då.

Häll i choklad- och smörblandningen i äggvispet. Tillsätt mjölet och saltet och vänd ihop till en jämn smet utan mjölklumpar.

Fyll upp två portionsformar av ramekin-typ. Grädda dem på 185grader i ungefär 8 minuter. Vakta fondanterna noga! Tipset är att ta ut dem lite tidigare än du tror, de fortsätter att stelna lite efter att du har tagit ut dem ur ugnen.

Kompotten gjorde jag genom att låta några plommon koka ihop med en slurk vatten, muscovadosocker, ekologisk vaniljpulver och en anisstjärna, men som sagt servera den hellre ihop med något mer neutralt gärna smaksatt med vanilj.



1 kommentar:

  1. Åh det såg Jättegott ut!;( och jag som é mätt..Detta é en perfekt blogg som jag ska följa så mycket jag kan! Kan man slinka förbi och få smaka?Tar med egen dessertsked *ler*

    SvaraRadera