söndag 4 oktober 2009

Dolmar fyllda med hatkärlek.

Jag har tidigare skrivit om min, inte alltför kärleksfulla, reltion till svensk husmanskost. Men man är väl inte sämre att man kan vidga sina vyer och ändra sig en smula. Med Leif Mannerströms "Husmanskonst" ståendes på kokbokshyllan hemma så har jag börjat bli mer och mer intresserad. Hittils har mina små närmanden i alla fall inte fått mig att tycka sämre om vårt svenska matarv.

Somliga tycker kanske att det är en brist i min uppfostran, andra kanske inte alls höjer på ögonbrynen, men sanningen är den att jag aldrig tidigare har ätit kåldolmar. Men i början av veckan när vår lokala mataffär sålde vitkål för 2kr/kg så bestämde jag mig för att nu var de dags! Kåldolmar innhåller ju ändå smaker som jag vanligtvis gillar; soja, sirap, vitkål. Jag gjorde mina dolmar helt enligt Mannerströms recept och använde istället för ris - en kokt potatis och frästa kålrester.

Nu var det lite pilligare än jag hade trott, jag var själv i köket (och det kanske var tur annars hade jag väl klöst ur någons ögon) och jag var trött. Så lagom tills de ihoplappade dolmarna kom in i ugnen så hade jag utvecklat ett smått hatiskt förhållande till de gråbleka rullarna som bara inte ville forma sig eller hålla ihop som jag ville.

MEN, nu är det ju så att kåldolmar ska tillagas i ugn i ca 30 minuter så jag hade tillräckligt med tid att lugna ner mig lagom till det var dags att sätta kniven i dem. Tillsammans med kokt mandelpotatis och skysås så var det gott. Riktigt gott. Till och med så gott att jag kan tänka mig laga det igen trots den traumatiska tillagningen. Den där husmanskosten är inte så pjåkig han.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar