söndag 4 oktober 2009

Högtider värda att firas


Jag är inte så mycket för att fira konstruerade högtidsdagar som alla hjärtans dag, "ostkakans dag", "kladdkakans dag" osv. Men vissa dagar kan jag tycka är helt ok att fira. Som Kanelbullens dag till exempel (läs: jag tycker bättre om kanelbullar än ostkaka). När den dessutom infaller på en söndag kan man ju till och med vara husmoderlig och baka egna bullar. Varje gång jag bakar bullar (vilket sker ungefär en gång om året - 4 oktober) så undrar jag varför jag inte gör det oftare. Det är ju så gott!

Idag gjorde jag en klassisk vetedeg med kardemumma med två ändringar: jag tillsatte smöret rumstempererat i degen istället för att smälta det först och jag bytte ut det vanliga strösockret mot muscovadosocker.

Bullarna blev extra goda av den lite lyxigare fyllningen, en kombination av ett recept från
paindumartinMartin och egna preferenser.

Fyllning till sjukt goda kanelbullar För ca 40 mellanstora bullar
150g smör
1dl Muscovadosocker
1dl strösocker
2msk kanel
150g mandelmassa
Blanda samman alla ingredienser utom mandelmassan och bred ut över den utkavlade degen. Riv över mandelmassan och baka ut bullar i valfri form.

1 kommentar:

  1. Hej Frida!

    Suveränt med matbloggning. Fick din länk av Lil idag. Suveräna recept. Hela min familj är galen i bullar. Alice ville absolut fira kanelbullens dag i fredags när hon kom hem från London för att ha höstlov. Hoppas du har det bra i Tanzania och att du fått med dig nya roliga recept.
    Hälsningar Lisa Åslander(Alices mamma)

    SvaraRadera