fredag 16 oktober 2009

Kvinnor kan: Gäddqueneller


När jag tänker på en del rätter så är dem typisk gubbiga för mig. Ofta är det rejäla, klassiska husmansrätter gärna med en rejäl skvätt grädde i. Kanske beror det på att den lilla erfarenheten jag har av den typen av mat kommer från boken "Husmanskonst" vars omslag pryds av Leif Mannerström som tryggt och bestämt spänner blicken i läsaren bakom sina glasögon. Kanske är det bilden av Mannerström jag omedvetet har i bakhuvudet när rätter av den typen kommer upp. Men ikväll blev det, trots att vi var två kvinnor som skulle äta, en typisk sån gubbrätt - Gäddqueneller. Totalt spontana sådana dessutom; min mor och jag stod där i fiskdisken när jag plötsligt får syn på gäddan och mumlade lite för mig själv varpå mamma utbrister "Vi gör gäddqueneller, det är ju rena festmaten!". Festmat var det sagt. Festmat blev det.
Väl hemma letade jag inspiration och var hittade jag den om inte i hos den tryggt blick-spännande mannen. Helt fritt (med betoning på fritt för det blev en del ändringar) efter Mannerströms parmesangratinerade gäddquenneller knåpade vi ihop en alledeles formidabel, inte alls gubbig, fredagsmiddag. som bilden tyvärr inte alls gör rättvisa.
Parmesangratinerade gäddqueneller à la femme 3 pers
350g filé av gädda
1 ägg
1dl vispgrädde
1dl mjölk
1.5dl riven parmesanost
salt
peppar
1dl vitt vin
Kör gäddan i en matberedare till en fin färs. Tillsätt ägget, grädden, mjölken, 0.5 dl av parmesanen, salt och peppar. Kör i matberedaren ytterliggare ca 1 minut tills du har en smidig, jämn smet.
Med hjälp av en stor sked och ena handflatan formar du ägg av färsen. Skölj skeden och handflatan med ljummet vatten mellan varje quenell.
Lägg quenellerna i en smörjd, ugnsfast form. Häll i en skvätt vitt vin och täck över formen med aluminiumfolie och sätt in i ugnen på 175 grader. Låt den stå där i 15 minuter.
Ta ut quenellerna och höj ugnsvärmen till 220. Ta bort folien och strö över den resterande parmesanosten på quenellerna. Här kan du hälla av vinet och göra en superb vittvinssås till gäddan. Sätt in ugnsformen ytterliggare 10 minuter på den högre ugnsvärmen.
Till det här åt vi smörfräst purjolök och gräddslungad spetskål. Behöver jag säga att det var gott?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar