tisdag 29 september 2009

Medelhavs(ish)kyckling

Idag känns det på allvar att vi går mot kallare tider. Här i huvudstaden, har det varit isande kallt. Då kan det vara skönt att drömma sig bort till varmare breddgrader, och hur gör man det bättre än med oliver, fetaost och (kan man ju i alla fall önska) solmogna tomater. Mmm, medelhavet tänker du direkt! Ja, medelhavskyckling är det lite (enligt mig) töntiga namnet jag gav denna anrättning. Medelhavsmat är ett rätt slitet uttryck à la 80-talet men eftersom det var det första som slog mig när mig jag stod vid spisen och jag försöker lära mig gå mer på intuition (så jag slipper grubbeldagar som den här) så fick det bli medelavsischkyckling, för jag kan inte svära på att den är helt genuint medelhavsk. Vad det nu är.


Men faktum är att det här blev en oväntat god kycklingrätt som jag inte hade några högre förväntningar på. Kyckling i tomatsås, hur spännande kan det bli? Tänkte jag. Men se där misstog jag mig. Stjärnan i rätten var helt klart auberginen som liksom nästan smälte ner och sög åt sig av alla olika smaker. Kanske berodde det på att jag lät den ligga och vattnas ur lääänge. Vad vet jag.


Medelhavsishkyckling med oliver och fetaost för 2 hungriga personer.

1 aubergine
salt
300g kycklingfilé
Marinad:
2 msk olivolja
1 klyfta vitlök
1tsk rosmarin
1tsk oregano
1tsk basilika
1krm paprikapulver
1 skvätt citronsaft

1.5 paprikor
7 körsbärstomater
1 vitlöksklyfta
havssalt
olivolja

1 näve goda oliver (jag använde vitlöksoliver från Pierias livs i Hötorgshallen)
50g fetaost


Skär auberginen i ca 0.5 cm tjocka skivor. Lägg på en skärbräda och strö över rikligt med salt. Låt sen dra så länge du har tid med (min aubergine fick dra i 3 timmar).

Börja med att skära kycklingen i stora tärningar och blanda med marinaden. Låt dra i minst en timme.

Gör sedan den ugnsrostade såsen: Lägg halverade tomater, halverade, urkärnade paprikor samt en vitlöksklyfta skuren i skivor i en ugnsfast form. Se till att vitlöksskivorna ligger på tomaternas snittytor. Ringla över olivolja och salt och rosta sedan högst upp i ugnen på 200grader i 15-20 minuter.

Dra av skalen på paprikan och mixa sen paprika, tomat och vitlök till en sås. Smaka av med salt och peppar.

Hetta upp en panna med en rejäl skvätt olivolja. Stek kycklingen i ngn minut och tillsätt sedan den avtorkade auberginen. Låt det steka i ca 5 minuter. Häll över paprika/tomatsåsen och låt den puttra i två minuter till. Dra några varv med pepparkvarnen och vänd ner oliverna och låt dem bli genomvarma.

Dra bort panna från plattan och smula över fetaosten. Om du som vi är lat, kan du servera pannan med ruccolasallad, det blir jättegott. Njut och dröm dig bort ner till Medelhavet(ish).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar