söndag 11 oktober 2009

Pumpa och Chèvreravioli med salviasmör och valnötter


Det här lilla knytet tillsammans med hans kompisar utgjorde gårdagens förrätt. Vi fick med en liten pumpa med lådan från Årstiderna och jag har länge velat göra ravioli fylld med pumpa. När jag för några veckor sen såg en tv-kock göra raviolis på färdigköpt wonton-deg så vågade jag mig äntligen på det. Efter lite googlande och tankeverksamhet så blev tillslut resultat. Jag gjorde e´n puré på pumpan och tillsatte lite parmesan bara för att det mesta blir godare med lite parmesan, men sen kom genidraget; nämligen att röra i en liten, liten klick chèvre. Bara en sådan liten mängd att det inte smakar getost utan bara fördjupar de andra smakerna. För chèvre har den förmågan i puréer och såser att fungera nästan lite som umamikälla. Här blev den pricken över i och pumpapurén i sig kan jag mycket väl tänka mig ha som tillbehör till andra rätter.
Wonton-degen var supersmidig. Jag köpte den i frusna, färdiga, små, fyrkantiga degblad på Asia Market. För att raviolin skulle få spela huvudrollen serverade jag den med brynt smör med salviablad och rostade valnötter. Lite parmesan på toppen tillsammans med några flingor havssalt och jag var mer än nöjd. Dock har pastan en ganska speciell, söt smak och min käre far tyckte inte alls om det här. Men eftersom det här är min blogg så kommer receptet ändå, 2/3 av vår familj skrapade tallrikarna.
En sista sak; det tar lite tid. Det är pilligt och tidskrävande även fast man använder färdig pastadeg. Så ställ dig inte och gör det här klockan sex en tisdagskväll, helst inte heller med en livsavgörande VM-kvalmatch som deadline. Risken för en frustrerad familj är liksom för stor.



Pumpa och Chèvreravioli ca 20 pastaknyten
3dl skalad och tärnad pumpa
0.5 rödlök
1dl kalvbuljong
salt
peppar
0.5dl riven parmesanost
1msk chèvre
1 förpackning wontonark ´

Till servering: 50g smör, 5-7 salviablad, rostade valnötter.

Fräs pumpan och finhackad rödlök i rikligt med olivolja. Låt det fräsa i ungefär 10 minuter på ganska låg värme. Häll på buljongen och låt det puttra tills nästan all buljong är borta, känn efter om pumpan är mjuk annars får du tillsätta lite extra buljong och kokan ytterliggare några minuter. Salta och peppra.

Puréa pumpan med hjälp av tex. en mixerstav. Se till att inte lämna några hela bitar pumpa. Rör i den rivna parmesanen och del lilla klicken chèvreosten (kanterna ska vara bortskurna). Låt purén svalna.

Lägg ut ett wontonark på en skärbräda och lägg en tsk pumpapuré mitt på arket. Pensla två av sidorna med lite vatten och vik ihop wontonarket på diagonalen så att du bildar en trekant (som på bilden högst upp). Tryck ihop kanterna av arket runt om fyllningen, var noga med att trycka ur all luft så att knytena inte spricker när du kokar dem. Fortsätt så tills purén är slut.


Koka upp en stor kastrull med lättsaltatvatten. Vattnet ska inte stormkoka. Häll i en sked olja och lägg i pastaknytena. Låt de koka lugnt i några få minuter och ta sedan upp dem med hålslev.
Om du vill servera med salviasmör så bryner du helt enkelt smöret i en liten kastrull och låter salvia bladen fräsa med på slutet. Slå smöret över raviolin och strö några grovhackade, rostade valnötter över. Det blir extra gott med lite parmesan och flingsalt på toppen.

1 kommentar:

  1. Vilka spännande pastaknyten! Min pumpaodling för i år är inget att skryta med, men pumpa finns ju att köpa också, sån tur är!
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera