onsdag 9 september 2009

Hederlig Husman

Ja det var vad det blev för mig och fadern till middag ikväll. Riktig, svensk husmanskost är något som varken lagas eller äts särskilt ofta hemma hos oss. Det beror nog mest på att både jag och min mamma har lite svårt för den. Det är något som gör att jag associerar husman till stabbiga rätter, ofta kokta, fullproppade med kryddpeppar och lagerblad - några av de få smaker som inte roar mina smaklökar. Dock har jag blivit mer öppen till vårt svenska matarv det senaste året (är det ett tecken på att man börjar bli gammal?!) och provar mer och mer. Så när fadern nu kom hem med strömming inhandlad för en spottstyver så blev det alltså en klassisk strömmingslåda. För att riktigt sälja in den hos mig kryddades den med smaker som jag tycker om (nej, inte kryddpeppar och lagerblad); ansjovis och purjolök. Kanske är inte strömmingslåda inte den allra vildaste utsvävningen i husmanskostens värld. Men hallå, det är i alla fall en början på en kanske något bättre relation.


Strömmingslåda med Purjolök och Ansjovis en ganska liten en

400g strömmingsfile med ryggfenorna borttagna

1 purjolök

1 ask ansjovis

1.5 dl grädde

1.5 dl mjölk

1 msk kaviar (helst en variant med högre romhalt än Kalles)


Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en ganska liten ugnsform (jag tror att min är ungefär 19x19).


Skiva den sköljda purjolöken i tunna ringar och fräs mjuk i en klick smör.


Lägg strömmingsfiléerna med skinnsidan neråt på en skärbräda och salta och peppra. Lägg på 1/2 ansjovisfilé och några purjolöksringar på varje filé. Rullar ihop filéerna och lägg med skarven neråt i ugnsformen. Salta och peppra även ovanpå rullarna.


Blanda i en skål ihop grädde, mjölk och kaviar och en gnutta peppar, det behövs oftast inget salt eftersom kaviarn är salt.


Häll på gräddmjölken ovan på rullarna. Se till så att all strömming är täckt av gräddmjölk, om inte så får du tillsätta lite till.


Tillaga i ugnen ca. 25 minuter. För att verkligen köra husman all the way så åt vi lådan med kokt mandelpotatis.

1 kommentar:

  1. Strömminglåda är en väldigt underskattad rätt, och strömming en underskattad fisk!
    Det här lät jättegott, helt klart i min smak!

    SvaraRadera