onsdag 9 december 2009

Laxwok med tahini och soja


Ikväll satt jag och mamma i bilen påväg hem klockan 17.50. Hungern var redan ett faktum och vi konstaterade att ingen av oss orkade handla. Vi skulle alltså vara tvungna att rena kyl och frys. Klockan 18.30 stod maten på bordet. Och det var gott. Så det förslog om jag får säga det själv. Jag återanvände upptäckten av vinnarparet soja och tahini som jag gjorde för ett tag sedan
och den passade utmärkt även till lax. Sojans sälta och tahinins nötighet tillsammans med syran från citronen och sötman från honungen är helt enkelt riktigt bra. Hela paketet ovanpå nudlar och jag blev nöjd.

Laxwok med tahini och soja 2 portioner

300g laxfilé
1 vitlöksklyfta
1 rödlök
0.5 mild röd chili
1 tsk sesamfrön
1 krm socker
3 msk svampsoja
1 msk tahini
1 tsk saft från citron eller lime
1 tsk flytande honung

Börja med att blanda alla ingredienser till såsen: soja, tahini, citrussaft och honung.

Skär laxen i kuber och finhacka chilin och vitlöken. Skär rödlöken i båtar. Hetta upp en wok med olja, gärna jordnötsolja.

Stek laxkuberna med rödlöken, vitlöken och chilin. Låt det steka tills laxen har fått fin yta och strö sedan sesamfröna och ett tunnt lager av socker över. Låt det steka någon minut till.

Häll på såsen och låt det bara bli genomvarmt. Servera gärna ovanpå kokta äggnudlar, den som vill kan garnera med några korianderblad.

1 kommentar:

  1. Gott, ibland blir de där "man tager vad man haver-rätterna" allra godast. Jag snodde faktiskt också ihop en spontan laxwok för några år sedan (innan bloggandet), som blev minnesvärt god. Men kommer jag ihåg hur jag gjorde? Nej! Fördel med bloggande!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera