fredag 18 september 2009

Tahini+Soja+Lime.....javisst!

Igårkväll gjorde jag middag till mig själv. Jag älskar lax men eftersom jag har en pappa som avskyr detsamma så får jag passa på att äta det när han inte är hemma. Ugnsbakning är den tillagningsmetod som jag föredrar allra mest och igår fick det bli en asiatisk version med min nyfunna kompis koriander och den eviga favoriten cashewnöt.

Torsdagar är också som en liten julafton för mig eftersom det står en låda fylld med olika grönsaker och frukt från Årstiderna Om jag vill känna den riktiga julaftonskänslan så låter jag bli att kika på internet vad som ska komma i veckans låda. Det kommer alltid en trevlig liten receptfolder med i lådan som tipsar om vad man kan göra med grönsakerna. Igår valde jag att för första gången testa ett av de här recepten som tillbehör. Jag var faktiskt tvungen att prova receptet för att jag tyckte att smakkombinationen lät så udda! Tahini och soja var i alla fall ett totalt nytt par för mig. Det visade sig vara super, tillsammans med lime så fick kombinationen mig att slicka skålen. Gott helt enkelt. Framförallt så passade det så himlans bra till laxen. Jag satt och log där i min ensamhet vid matbordet; jag hade ju hela härligheten för mig själv!

Jag anger inte så exakta mått eftersom det blir så pyttiga pga. att jag var själv. Men smaka dig fram så blir det nog bra. Sist vill jag be om ursäkt att mina bilder nu blir ännu sämre eftersom det numer är mörkt vid middagsdags.


Lax med korianderpesto och asiatisk tahiniblomkål. för en person

Laxen

Koriander

lime

chili

havssalt

saltade cashewnötter

rapsolja

Mortla koriander, vitlök, havsalt, en liten slurk olja, limejuice och chili tills det blir en pasta. Bred den på laxfilén och baka i ugn ca 10 minuter på 185 grader.

Blomkålen

Tahinipasta

Soja

Råsocker

Chili

Lime, skal + saft

Blomkål

Purjolök

Vitlök.

Börja med att blanda lika delar tahini och soja en gnutta råsocker, finhackad chili, rivet limeskal och limesaft. Låt såsen stå och gotta till sig medan du förbereder grönsakerna.

Skär blomkålen i små buketter och skär purjolöken i ganska breda ringar och finhacka en liten bit vitlök. Stek grönsakerna gyllene i lite olja. De ska fortfarande vara krispiga.

När de precis är färdiga häller du på såsen och låter den bara puttra in i några sekunder. Server tillsamans med laxen och var lite extra nöjd med dig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar