söndag 27 december 2009

Thailändska varuhus


På juldagen hyrde vi en pickuptruck och lämnade ön för att åka till Krabi och shoppa nödvändigheter till huset (och kanske lite onödigheter också). I Krabi finns det diverse stora varuhus där man kan shoppa allt (utom kökshanddukar för det verkar inte existera i detta landet). Vi satsade mest på Tesco Lotus. Det var till stora delar en galen upplevelse. Det första man möts av är ett stort inferno. Hög musik från olika håll uppblandat med en högtalarskrik från en Thailändare som med gäll röst levererar dagens extrapris. Bottenvåningen är en enda stor matmarknad med rader av färsk frukt, inlagd frukt, diverse suspekta korvar, torkat kött, den thailändska versionen av pizza, fruktjuicer och grillspett. Sedan åker man upp i själva affären och efter att ha gått omkring och kollat på roliga saker som sänglampor och badlakan så öppnar sig plötsligt affärens matavdelning framför en. Jag blev som ett barn på julafton (egentligen var jag ju ett barn på juldagen) och sprang runt bland alla currypastor, chilipastor och neonfärgade bakverk. Mitt i fanns dessutom en slaktare och stora diskar med färsk fisk. Frukt och grönsaksdiskarna var smått fantastiska. Jag ville aldrig gå därifrån och blev alldeles förtvivlad när jag insåg att jag pga. att vi hade ex antal timmars shopping framför oss och tyvärr inget kylskåp i pickupen fick avhålla mig från att köpa hela avdelningen. Med undantag av några färska edamamebönor, en chilipasta och en currypasta. Men thailändska varuhusen är sannerligen värda att besöka, se bara på den fantastiska korvskapelsen nedan!

Sugen på en korvbakelse? Inte?

Någon annan korv då?

Dem kan det där med chili- och currypastor, Thailändarna

Från matmarknaden på Tescos bottenvåning

1 kommentar:

  1. Härligt! Brukar vara skönt med luftkonditioneringen också, på varuhusen...
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera