söndag 6 december 2009

(galet goda) Thaistekta Räkor


Jag har, som många andra matlagningsintresserade, en hel drös med kokböcker hemma. Jag älskar att köpa dem och ägnar sedan några dagar åt att lusläsa dem från pärm till pärm. Det är däremot sällan jag faktiskt lagar något ur alla dessa kokböcker. Visst lagar jag mycket mat som undermedvetet är inspirerat från någon av alla mina böcker, men sällan står jag med boken bredvid grytan in action. Det här receptet är undantag. Den kommer från Leila Lindholms "Guldkant på vardagen". De här räkorna lagade jag för första gången för ungefär två år sedan då vi hade en överblivna räkor från fredagsfrossan. Efter det har jag återkommit till dem ex antal gånger. De är nämligen precis som Leila själv hävdar "galet goda". Smakkombinationerna är perfekta och räkorna blir salta och goda. Dessutom så är det ju lite mysigt att få bli sådär kladdig om fingrarna av att skala de dressade räkorna och sedan inse att dressingen är för god för att inte - lite i smyg - slicka dem.

Thaistekta räkor

Räkorna passar som tapasrätt eller som förrätt

500g räkor med skal
2 keffir limeblad
0.5 röd mild chili
0.5 citron
1 vitlöksklyfta
olja
1 msk socker
1 msk japansk soja
2 tsk fisksås

Finhacka vitlöken och chilin. Strimla limebladen så fint du kan. Riv skalen från citronhalvan.

Blanda soja, fisksås och saften från citronhalvan.

Hetta upp en stekpanna med olja på hög värme. Strö sockret i ett jämnt lager i panna. Fräs vitlök, chili, citronskal, limeblad och räkor snabbt, ca 30-45 sekunder. Ta av panna från plattan och häll över sojablandingen.

Vänd runt räkorna lite i dressingen och servera sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar