söndag 6 december 2009

Jullunch med mammas rödkål

Nej jag har inte dött, jag har varit i Finland. En helg med helsingforskryssning har orsakat tystnad på bloggen men nu är jag tillbaka. Trots ett halvbra julbord på viking line blev det jullunch när jag kom tillbaka idag. Mamma hade gjort en av sina (få (förlåt mamma)) specialiteter: Rödkål. Den här kålen blir söt och god. Jag har väldigt svårt för sötsurt, den rödkålen som oftast finns på julbord gillar jag inte speciellt mycket. Det finns nog dem som tycker att detta är alltför sött men jag älskar att man förstärker kålens egna söta smak med den karamelliga sirapen. Dessutom är det perfekt att kunna använda skinkspadet från julskinkekoket.

Mammas rödkål

1 mellanstort rödkålshuvud
smör
0.5-3/4 dl
1 dl skinkspad
salt

Strimla rödkålen fint. Stek hälften av kålen i smör, när den börjar mjukna ringlar du över hälften av sirapen strör över lite salt.

Flytta över kålen till en liten kastrull och gör sedan samma sak med resten av kålen.

När all kål är i kastrullen tillsätter du skinkspadet. Låt kålen koka tills den är helt mjuk och smaka sedan av om det behövs mer salt.

Enligt mamma är kålen godast när man värmer upp den för tredje gången då den är så där "riktigt gojjsig".


2 kommentarer:

  1. Du har väl inte missat Bagerskans julkalender?
    Fylld med recept, tävlingar och julpyssel...!

    www.bagerskan.se

    Kram Karin

    SvaraRadera
  2. Rödkål är min favorit på julbordet. Jag måste nog tjuvstarta snart jag också...

    SvaraRadera